Mediation in Early Childhood Education: the possibility of learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644436248

Keywords:

Mediation, Learning, Child education.

Abstract

Child education favors a learning context for the child when it enables a process of mediation. Mediation in education is intervention that establishes intermediary relationships for learning. The work is a bibliographical essay that discusses in the work of Lev Vygotski the process of mediation in education and in children's authors the possibility of learning through mediation in early childhood education. The text discusses a course of mediation that allows a multiplicity of actions for the understanding of the learning that departs from the interest of the child. The child in the process of mediation is involved by indirect relationships, that is, a mediated action to perform some activity. The discussion points out that the environment for the child in early childhood education has multiple learning from situations mediated by signs, instruments and more experienced subjects, in which it enables the construction of knowledge in the expansion of the experiences making the children active subjects of their learning.

Author Biographies

Angela do Céu Ubaiara Brito, Universidade do Estado do Amapá, Macapá, Amapá, Brasil

Professora da Universidade do Estado do Amapá, atua no Colegiado de Pedagogia (UEAP).

Tizuko Morchida Kishimoto, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil

Atua no campo da educação infantil focalizando estudos sobre formação de professores, propostas pedagógicas, história e políticas públicas, museu e brinquedoteca, letramento e o brincar.

References

DANIELS, Harry. Vygotsky y pedagogía. Barcelona: Paidós Ibérica, 2003.

DAVYDOV, Vasily Vasilovich. Problems of developmental teaching: the experience of theoretical and experimental psychological research — excerpts. Soviet Education, New York, v. 30, n. 8-10, ago/out. 1988.

DAVYDOV, Vasily Vasilovich. A new approach to the interpretation of activity structure and content. In: CHAIKLIN, S.; HEDEGAARD, M.; JENSEN, U. J. Activity theory and social practice: cultural-historical approaches. Aarhus: Aarthus University Press, 1999

DEL RÍO, Pablo.; ÁLVAREZ, Amelia. Una introducción evolutiva a la teoria de la mediación. In.: VYGOTSKI, L.; LURIA, A. R. El instumento y el signo em el desarrollo del niño. Trad. de Pablo del Río e Amelia Álvarez. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizage,

DEWEY. John. Experiência e educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.

DEWEY. John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

FICHTNER, Bernd. Introdução na abordagem histórico-cultural de Vygotsky e seus colaboradores. Alemanha: Universidade de Siegen, 2010.

GRIFFITHS, Rose. A matemática e o brincar. In: MOYLES, J. R. et al. A excelência do brincar. Trad. de Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2006.

HEDEGAARD, Mariane. A zona de desenvolvimento proximal como base para a instrução. In: MOLL, L. C. Vygotsky e a educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio-histórica. Porto Alegre: Artmed, 1996.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida, et al. Jogo, Brinquedo, Brincadeiras e a Educação. São Paulo: Cortez, 2007.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes, 1995.

MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança. Trad. Dayse Batista. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MOYLES, Janet. R. et al. Fundamentos da educação infantil: enfrentando o desafio. Trad. de Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2010.

MOYLES, Janet. R. Só brincar? O papel do brincar na educação infantil. Trad. de Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2002.

OLIVEIRA-FORMOSINHO. Júlia (Org.). O espaço e o tempo na Pedagogia-em-Participação. Porto: Porto Editora, 2011.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko. Morchida; PINAZZA, Mônica Appezzato. Pedagogia(s) da infância: Dialogando com o passado, construindo o futuro. Porta Alegre: Artmed, 2007.

PRESTES, Zoia Ribeiro. Quando não é quase a mesma coisa: Análise das traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil repercussões no campo educacional. Tese (doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de Brasília. Brasília, p.295. 2010.

VINHA, Márcia Pileggi; WELCMAN, Max. Quarta aula: a questão do meio na pedologia, Lev Semionovich Vigotski. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, 2010.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, EUA: Harvard University Press, 1978.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Problemas teóricos y metodológicos de la psicología. Madri: Machado Libros, 1991. (Obras Escogidas, 1).

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Problemas de psicología general. Madrid: Machado Libros, 1995. (Obras Escogidas, 2).

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich. La imaginación y el arte em la infância. Madrid: Akal, 2007.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich; LURIA, Alexander Romanovich. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich; LURIA, Alexander Romanovich. El instumento y el signo em el desarrollo del niño. Trad. de Pablo del Río e Amelia Alvarez. Madrid. Fundación Infancia y Aprendizage, 2007.

VYGOTSKI, Lev Semyonovich; RIEBER, Robert. W. The collected works of L. S. Vygotsky: scientific legacy. New York: Kluwer Academic, 1999. v. 6.

WHITEBREAD, David. Desenvolvendo a independência na aprendizagem. In: MOYLES, J. R. et al. Fundamentos da educação infantil: enfrentando o desafio. Trad. de Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2019-12-17

How to Cite

Brito, A. do C. U., & Kishimoto, T. M. (2019). Mediation in Early Childhood Education: the possibility of learning. Education, 44, e93/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984644436248