Education and the process of production restructuring: the civilizing inability under the aegis of Capital
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644435982Keywords:
Job, Education, Productive restructuring of capital.Abstract
Current study investigates the promised insertion limits of workers in an increasingly competitive market and discusses possible implication of such insertion for laborers within a contemporary context. Changes within production and its connections with schooling are analyzed in present bibliographic and documental analysis. Analyzed documents hailed from official institutions, such as the news agency of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) and the 2014 Higher Education Census, coupled to data from the ILO´s report Global Employment Trends for Youth 2017 and others. Since it provides an understanding of the principle of totality, analysis is based on Marxist epistemology. It implies in multiple relationships within this context and their objective links to the analysis´s aims. There is a conviction that historical events under analysis are the expression of challenges faced by workers in the wake of contradictions in labor relationships formed within capitalist production. Data underscore that the best schooling education, considered as a panacea for the eradication of social inequality, is ultimately a theoretical fallacy fabricated within the system.
References
AGÊNCIA DE NOTÍCIAS DO INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA-IBGE. Desemprego volta a crescer com 13,1 milhões de pessoas em busca de ocupação. Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/20674-desemprego-volta-a-crescer-com-13-1-milhoes-de-pessoas-em-busca-de-ocupacao. Acesso em: 14 de outubro de 2018.
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. As novas “qualidades pessoais” requeridas pelo capital. Trabalho & Educação. Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação/UFMG, Belo Horizonte, nº 5, p. 18-33, 1999. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/7535. Acesso
em: 01 de dezembro de 2018.
CARDOSO, Fernando Henrique. Apresentação. In: BRASIL. Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado – MARE. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, DF: novembro de 1995.
CHAVES, Eduardo Oscar Epprecht e Machado de Campos. O liberalismo na política, economia e sociedade e suas implicações para a educação: uma defesa. In: LOMBARDI, José Claudinei;
SANFELICE (orgs.) Liberalismo e educação em debate. Campinas: Autores Associados, 2007.
COLARES, Anselmo Alencar; GOMES, Marco Antonio de Oliveira. A. O.; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Educação Escolar e Trabalho: desmitificando sua propalada integração. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 57, p. 165-179, jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640410. Acesso em: 28 de novembro de 2018
FRIEDMAN, Milton. Capitalismo e Liberdade. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2000.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Delírios da razão: crise do capital e metamorfose conceitual no campo educacional. In: GENTILI, Pablo. (Org.). Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2005, p. 77 – p. 108.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. São Paulo: Cortez, 1984.
GENTILI, Pablo. Três teses sobre a relação trabalho e educação em tempos neoliberais. In: LOMBARDI, J.C.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J.L. (orgs.) Capitalismo, trabalho e educação. Campinas: Autores Associados, 2004, p. 43 – p. 59.
HAYEK. Friedrich August von. O caminho da servidão. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises Brasil, 2010.
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX (1914/1991). São Paulo: Companhia das Letras. 1995.
LIPOVETSKY, Gilles. A sociedade da decepção. Barueri: Manole, 2007.
LOMBARDI, José Claudinei. Crise Capitalista e Educação Brasileira. In: LOMBARDI, José Claudinei. Crise capitalista e educação brasileira. Uberlândia, MG: Navegando Publicações, 2016.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MINISTÉRIO PÚBLICO DO ESTADO DE RONDÔNIA. A Educação X Problemas Sociais. In: GATTO, Liccia. A Educação X Problemas Sociais. Coluna opinião. Gazeta de Alagoas. Maceió, 19 de dezembro de 2013. Disponível em: https://www.mpro.mp.br/noticia/-/ver-noticia/10861#.XAhi62hKjIU. Acesso em: 03 de dezembro de 2018.
NETTO, José Paulo; BRAZ, Marcelo. Economia Política: uma introdução crítica. (Biblioteca básica de serviço social; v.1) São Paulo: Cortez, 2012.
PIKETTY, Thomas. O capital no século XXI. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.
POCHMANN, Marcio. A metrópole do trabalho. São Paulo: Brasiliense, 2001.
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO. Tendências Globais de Emprego para juventude 2017: caminhos para um futuro melhor de trabalho. Genebra, 2017. Relatório. Disponível em: https://www.ilo.org/global/publications/books/global-employment-trends/WCMS_598669/lang--pt/index.htm. Acesso em: 01 de dezembro de 2018.
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO. Estimativas Globais da Escravidão Moderna: Trabalho Forçado e Casamento Forçado. In: Tendências Globais de Emprego para juventude 2017: caminhos para um futuro melhor de trabalho. Genebra, 2017. Genebra, 2017. Relatório. Disponível em: https://www.ilo.org/global/publications/books/global-employment-trends/WCMS_598669/lang--pt/index.htm Acesso em: 03 de dezembro de 2018.
SCHULTZ, Theodore William. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.
TEIXEIRA, Ana. Trabalho, tecnologia e educação: algumas considerações. Trabalho e Educação. Belo Horizonte, NETE/UFMG, nº 4, p. 161-184, 1998. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/7494/5802. Acesso em: 01 de dezembro de 2018.
ZARIFIAN, Philippe. Uma crise inédita do capitalismo, tanto em suas características quanto em sua gravidade: análise e perspectivas. Estudos avançados, vol.23 no 65. São Paulo, 2009.
ZIEGLER, Jean. Genocídio silencioso: um sexto da humanidade não tem o que comer. Diário Liberdade. Jornal Trabalhadores Sem Terra. Página Global, 2011. Entrevista. Disponível em: https://www.diarioliberdade.org/mundo/laboral-economia/19878-genocidio-silencioso-um-sexto-da-humanidade-nao-tem-o-que-comer.html. Acesso em: 28 de fevereiro de 2018.
ZYLBERSTAJN, Hélio. Palestra Intitulada: “O Mercado de Trabalho e a sua Carreira”, proferida no dia 25 de maio de 2016, no anfiteatro Altino Antunes da Universidade de São Paulo-USP. São Paulo, 2016. (Informação verbal)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

