Education process and personality: attention and overcoming of psychological suffering.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435065

Keywords:

Education, Historical-Cultural Psychology, Psychological suffering.

Abstract

This paper seeks to talk about the consequences of the education in the personality development. It stems from a literary review and by the author’s practice in teaching and psychotherapy based on Historical-Cultural Psychology. It responds to the need of educators to consider affectivity as an essential condition for the cognitive processes and development of the social being. It assumes the social signification and the personal meanings as the center of the education process. It suggests that the contradictions in the personality development can turn into suffering and psychological conflict by a breakdown between social signification and personal meaning. The results show that the subjects can master the means of orientation and control of their relationship to overcome the contradictions that lead to psychological suffering through the educational process. It was concluded, therefore, that education has dual characteristics of personality humanization, as it can cause both pain and empowerment as subjects for overcoming of contradictions that generate psychological conflict.

Author Biography

Armando Marino Filho, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Pioneiros, Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Paulista (2003) e pela mesma universidade Licenciatura e Bacharelado em Psicologia (2003). Pós-Graduação - Especialização em Violência Doméstica Contra Crianças e Adolescentes pela Universidade de São Paulo - USP/SP (2006). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - Marília SP (2008) , e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho - Marília SP (2011). Professor Adjunto na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Pedagogia e Licenciaturas). Faz parte do Grupo de Pesquisa "Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural", UNESP Marília e líder do Grupo de Pesquisa "A Teoria Histórico-Cultural para o ensino e aprendizagem" da UFMS Três Lagoas. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Ensino, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Desenvolvimento, Psicologia Histórico-Cultural, Psicologia Escolar, Psicologia Educacional, Psicologia Social, Formação de Professores. Tem experiência na docência no nível superior; em Psicologia Institucional - trabalho realizado com crianças em situação de risco social - e Psicoterapia com base na Teoria Histórico-Cultural.

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Published

2019-09-11

How to Cite

Filho, A. M. (2019). Education process and personality: attention and overcoming of psychological suffering. Education, 44, e71/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644435065