Education for work: the Artisan Apprentice School of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644434813Keywords:
Professional education, School of Craftsmen Apprentices, Professional schools.Abstract
The first action to promote professional education in Brazil was the creation of Schools of Craftsmen Apprentices in 1909, based on Decree 7566, of September 23. The aim of this article is to investigate historically the School of Craftsmen Apprentices (SCA) of Ceará in the period between 1910 and 1936 and analyze its creation and development in the implantation context of this professional schools network in Brazil. We propose a qualitative research with exploratory nature, developed using bibliographical survey and analysis of the legislation that regulated the schools during this period. The results confirm that these schools constituted the first system of professional education in national scope because they were based on a common educational project, being governed by the same administrative power, with a differentiated curriculum and teaching methodology. Hence, we can conclude, therefore, that the SCA of Ceará represented a milestone for the crafts education in the State, becomming an innovative proposal of professional education.References
Referências
ALMANACH. Escolas de Aprendizes Artífices do Ceará. Fortaleza: [s.n.], 1916.
ALMANACH. Estatístico, administrativo, mercantil, industrial e literário do estado do Ceará para o ano de 1918. Fortaleza: Typ. Moderna, 1918.
ALMANACH. Estatístico, administrativo, mercantil, industrial e literário do estado do Ceará para o ano de 1919. Fortaleza: Typ. Moderna, 1919.
ALMANACH. Estatístico, administrativo, mercantil, industrial e literário do estado do Ceará para o ano de 1922. Fortaleza: Typ. Gadelha, 1922.
BRASIL. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Cria nas capitais dos Estados as Escolas de Aprendizes Artífices, para o ensino profissional, primário e gratuito. Rio de Janeiro, RJ, 1909. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/decreto_7566_1909.pdf. Acesso em: 01 jun. 2018.
BRASIL. Decreto nº 9.070, de 25 de outubro de 1911. Dá novo regulamento às Escolas de Aprendizes Artífices. Rio de Janeiro, RJ, 1911. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-9070-25-outubro-1911-525591-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 13 jun. 2018.
BRASIL. Decreto nº 13.064, de 12 de junho de 1918. Dá novo regulamento às Escolas de Aprendizes Artífices. Rio de Janeiro, RJ, 1918. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/182547/DECRETO%20N%C2%BA%2013.064%20DE%2012%20JUN.%20DE%201918.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 jun. 2018.
CUNHA, Luiz Antônio Constant Rodrigues da. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. São Paulo: Unesp, Brasília, DF: Flacso, 2000.
FONSECA, Celso Suckow da. História do ensino industrial no Brasil. Vol. 1. Rio de Janeiro: 1961.
KUENZER, Acácia Zeneida. Ensino Médio: Construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo: Cortez, 2002.
MACHADO, C., HONÓRIO, W. Histórias de vida e biografização: pesquisa sobre as marcas formadoras de professores da Região Sudeste do Estado de Goiás através dos memoriais de formação. Educação (UFSM), Santa Maria, v. 43, n. 1, 2018, p. 113-125.
MADEIRA, Maria das Graças de Loiola. Recompondo memórias da educação: a Escola de Aprendizes Artífices do Ceará (1910-1918). Fortaleza: CEFET-CE, 1999.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação profissional no Brasil: atores e cenários ao longo do tempo. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.
MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, v. 2, 2007.
PEREIRA, Bernadetth Maria. Escola de Aprendizes Artífices de Minas Gerais, primeira configuração escolar do CEFET-MG, na voz de seus alunos pioneiros (1910–1942).Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2008.
REVISTA PEDAGÓGICA. Fortaleza: Officina da Escola de Aprendizes Artífices do Ceará, v. 1, n. 3, mai/jun, 1917. Bimestral. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/175001>. Acesso em: 01 jun. 2018.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil: 1930/1973. 29ª ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
SAVIANI, Dermeval. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p.743-760, set. 2013. http://dx.doi.org/10.1590/s0101-73302013000300006.
SIDOU, Paulo Maria Othon. Incursão no passado da Escola Técnica Federal do Ceará. Fortaleza: Escola Técnica Federal do Ceará. n.p., 1979.
SOARES, Manoel de Jesus Araújo. As escolas de aprendizes artífices: estrutura e evolução. Fórum educacional. Rio de Janeiro, vol. 6, n. 3, jul. /set., p. 58-92, 1982.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)