The reform of Middle School and the production of inequalities in school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434731

Keywords:

High School, Law 13.415, Historical-critical Theory.

Abstract

This article examines the reform of secondary education, edited by law 13,415(BRASIL, 2017). Particular attention will be paid to the establishment of a ceiling of 1,800 hours for the fulfillment of the teaching of school contents, as well as to the new composition of the curriculum and its flexibility. The study has as theoretical-methodological foundation the historical-critical theory, in its dialectical conception of research and in its position on the reason of being of the school. It was found that this flexibilization of the curriculum, from a discourse of modernization of the curricular structure, will bring several difficulties for schools, especially those maintained by the Public Power, to fulfill their social function – the transmission and assimilation of developed knowledge – promoting high inequalities in secondary education.

Author Biography

Paulo Romualdo Hernandes, Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, Minas Gerais

Tem Graduação e Licenciatura em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1993). Possui Mestrado (2001) e Doutorado (2006) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, na área de Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte. Como pesquisador tem experiência na pesquisa nos seguintes temas: Teatro de José de Anchieta, história da educação, jesuítas, Brasil Colônia. Tem pesquisas sobre a  teoria histórico-crítica e a função social da escola Como docente tem atuado em Filosofia, Ética, Filosofia da Educação, História da Educação, Fundamentos da Educação e Metodologia do Trabalho Científico, entre outras disciplinas. Publicou o livro O Teatro de Anchieta. Arte e Pedagogia no Brasil colônia pela editora Alínea com apoio da FAPESP. Membro permanente do programa de pós-graduação stricto sensu História Ibérica da Universidade Federal de Alfenas. Membro permanente do programa de pós-graduação stricto sensu em Educação da Universidade Federal de Alfenas

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Published

2019-07-15

How to Cite

Hernandes, P. R. (2019). The reform of Middle School and the production of inequalities in school education. Education, 44, e58/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984644434731