Popular Education and Resistence: the popular health schools in East Timor

Authors

  • Samuel Penteado Urban Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (Docente) Universidade Federal de Santa Catarina (Doutorando)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434613

Keywords:

Popular Education, Epistemologies of the South, East Timor.

Abstract

East Timor is the first democracy to establish itself as such in the 21st century. As the Indonesian invasion in 1975, there was investment in the construction of schools - from kindergarten to higher education - based on ideologically integrative and oppressive education. In contrast, internally the struggle for the restoration of independence against the Indonesian invasion led by the Revolutionary Front of Independent East Timor, began a Popular Education process that had great theoretical influence from Paulo Freire, Mao Tse-Tung and Amilcar Cabral. This process was linked to the political awareness and daily knowledge of the students themselves in favor of teaching contextualized to the needs of struggle. Among the manifestations of this pedagogy, we highlight in this article, popular health schools, which through external knowledge (modern science) added to local knowledge to Timor, health centers were created where medicines were produced, services offered of health to the population and the formation of paramedics to work in a guerrilla environment. The objective of this study will be to make notes about popular education in East Timor, with emphasis on popular health schools, as well as to perform a epistemological reading. Thus, the present article is characterized as a historiographic study that has as data different sources (from the literature and empirical from the interviews). More specifically, the data collection took the form of bibliographical research and semi-structured interviews with the main ones involved in the current Popular Education of East Timor.

Author Biography

Samuel Penteado Urban, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (Docente) Universidade Federal de Santa Catarina (Doutorando)

Professor no Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e Doutorando em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina sob fomento da CAPES.

References

ACÁCIO, Manuel. A última bala é a minha vitória: A história secreta da resistência timorense. Dafundo: Oficina do livro, 2006.

ALBERTO (2015). Apêndice 02. In: URBAN, Samuel Penteado. A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência. 2016. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, 2016.

CABRAL, Amilcar. Amilcar Cabral. Cabo Verde, s/d. 114 p. Disponível em http://www.amilcarcabral.org/livro.pdf. Acesso em outubro 2015.

DUSSEL, Enrique D. Filosofia da Libertação. São Paulo: Edições Loyola, 1977.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a liberdade e outros escritos. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 2. ed., Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FRETILIN-Frente Revolucionária de Timor-Leste Independente. FRETILIN/Manual e Programa Políticos. Lisboa, CasaComum.org, 1974. Disponível em http://hdl.handle.net/11002/fms_dc_130467. Acesso em 02 outubro 2015.

GUNN, Geoffrey C. A ocupação indonésia em Timor-Leste: Lições e legados para a construção do Estado da nova nação. In: SILVA, Kelly Cristiane da; SIMIÃO, Daniel Schroeter. Timor-Leste por trás do palco: Cooperação internacional e a dialética da formação do Estado. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2007. p. 40-62.

HARVEY, David. O novo imperialismo. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

NUNES, João Arriscado. O resgate da Epistemologia. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009.

PEREIRA, Patrícia Barbosa; NETO, Francisco Fernandes Soares; CASSIANI, Suzani. Formação científica de professores em Timor-Leste: análise de uma intervenção. In: GUEDES, Maria Denise, et. al. Professores sem fronteiras: pesquisas e práticas pedagógicas em Timor-Leste. Florianópolis, NUP/UFSC, 2015.

RAMOS, André Gonçalves et.al. Práticas didáticas de professores brasileiros de língua portuguesa em Timor-Leste. In: GUEDES, Maria Denise, et. al. Professores sem fronteiras: pesquisas e práticas pedagógicas em Timor-Leste. Florianópolis, NUP/UFSC, 2015.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009.

SILVA, Antero Benedito da. Apêndice 01. In: URBAN, Samuel Penteado. A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência. 2016. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, 2016.

SILVA, Antero Benedito da. Fulidaidai: Dalan Kultural ba Dezenvolvementu Kooperativu. Klaak-semanal, 2008. Disponível em http://klaak-semanal.blogspot.com.br/2008/03/fulidaidai-dalan-kultural-ba.html. Acesso em jul. 2014.

SILVA, Antero Benedito da. FRETILIN Popular Education 1973-1978 and its relevanceto Timor-Leste today. 2011. 327 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Universityof New England, 2011.

SILVA, Antero Benedito da. LiteracyModelofthe Maubere Pedagogy. Comunicação apresentada no Grupo de Estudos Brasil-Timor (Peace andConflictStudiesInstitute), 2012.

SILVA, Antero Benedito da. Foinsa’e e Maubere: Historia Luta baUkun-Rasik-nahusi UNETIM ba DSMPPTL. Aileu: IEDKS, 2014.

SILVA, Antero Benedito da. Apêndice 01. In: URBAN, Samuel Penteado. A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência. 2016. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, 2016.

SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 405 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004.

UNITED NATIONS - MDG. Joint Program: Promoting Sustainable Food and Nutrition Security in Timor-Leste.Final Report. Díli, 2011. Disponível em: http://www.mdgfund.org/sites/default/files/Signed_JP_Timor_Leste_Children_Sept09.pdf. Acesso em: jan. 2016.

Published

2019-09-11

How to Cite

Urban, S. P. (2019). Popular Education and Resistence: the popular health schools in East Timor. Education, 44, e70/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984644434613