Ecoperceptions: social representations of nature in the children's universe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644433823

Keywords:

Human ecology, Environment, Child.

Abstract

This article deals with aspects of the human nature of children. The child presents thereminiscences of the construction of the personality of the man, tonicities that evolve throughout the life and that can be thought in its representations. This study brings together partial results of the master's research in Human Ecology and Socio-Environmental Management (PPGECOH-UNEB), and aims to investigate the representations of Nature, based on children's environmental perception in the school context in the municipality of Juazeiro-BA, analyzing and describing the language of the child, based on the theoretical contribution of the Social Representations. Methodologically, we make participant observations, notes in the field diary, mental map workshops and interviews about the drawings and the conception of Nature in the children's perspective. The results presented an Ecoperceptiva vision of Nature, the children reveal elements immersed in reflections that deal with the anthropic actions in the environment, highlighting the mystique linked to the essence of life, in a deep bond of care, affection and respect for Nature.

Author Biographies

Daniela Santos Silva, Universidade do Estado da Bahia

Professora do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Baiano, campus Senhor do Bonfim. Mestranda em Ecologia HUmana e Gestão Socioambiental - PPGEcoH, pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Pós-Graduada em Psicopedagogia, pela Universidade de Pernambuco - UPE e Pós-Graduada em Tecnologia Ambiental pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia -UNEB.

Juracy Marques dos Santos, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Professor Titular da UNEB, Dr. em Cultura e Sociedade com pós-doutorado em Antropologia pela UFBA e em Ecologia Humana pela Universidade Nova de Lisboa. SITE: http://juracymarques.com.br/site/ 

References

ANADÓN, Marta. Reflexões teórico-metodológicas sobre as representações sociais / Marta Anadón. Paulo batista Machado. – Salvador: editora UNEB, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Portugal: Edições 70, 2016.

BÉDARD, Nicole. Como interpretar os desenhos das crianças / Nicole Bédard / 1ª edição/ São Paulo, SP / Editora Isis, 2013.

BOFF, Leonardo. Ethos Mundial / Leonardo Boff. – Rio de Janeiro : Sextante, 2003.

BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Artmed Editora Ltda. São Paulo, 1994.

CAMPOS, Dinah Martins de Souza. O teste do desenho como instrumento de diagnóstico da personalidade: validade, técnica de aplicação e normas de interpretação. 37ª edição, Editora: Vozes, Petrópolis, 2005.

CAPRA, Frijoft. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável / Michael K. Stone e Zenobia Barlow, orgs ; prólogo David W. Orr ; prefacio Fritjot Capra ; prefacio à edição brasileira Mirian Duailibi ; tradução Carmen Fischer. – São Paulo : Cultrix, 2006.

COBB, Edith. The ecology of imaginantion in childhood. Em D. McKinley & P. Shepard (Eds.), The subversive science. Essays toward an ecology of man (p.122-132), Boston: Hougthton Mifflin, 1969. Disponível em: https://books.google.com.br/books. Acesso em: 7 fev. 2018.

DI LEO, Joseph H. A interpretação do desenho infantil. Trad. De Marlene Neves Strey. Porto Alegre, Artes Médicas, 1985.

DIAS, Genebaldo Freire. Ecopercepção: um resumo didático dos desafios socioambientais, Editora: Gaia, 2004.

FREUD, Sigmund. Novas Conferências Introdutórias sobre Psicanálise. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. v. 22. Rio de Janeiro: Imago, 1990.

FRUTIGER, Adrian. Sinais e Símbolos : desenho, projeto e significado / Adrian Frutiger ; tradução Karina Jannini. – São Paulo : Martins Fontes, 1999.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da terra / Moacir Gadotti ; prefacio Ângela Antunes ; apresentação José Eustáquio Romão ; leituras e questões para aprofundamento Gustavo Cherubine e Natalia Bernal. – São Paulo ; Peirópolis, 2000.

GLEISER, Marcelo. A ilha do conhecimento [recurso eletrônico]: os limites da ciência e a busca por sentido / Marcelo Gleiser. - 1. ed. - Rio de Janeiro: Record, 2014.

HUTCHISON, David. Educação ecológica: ideias sobre consciência ambiental / David Hutchison; trad. Dayse Batista. – Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

MARKOVÁ, Ivana. Dialogicidade e representações sociais: as dinâmicas da mente / Ivana Marková ; tradução de Hélio Magri Filho. – Petrópolis, RJ : Vozes, 2006.

MARQUES, Juracy. Ecologias Humanas. Juracy Marques (org.). Feira de Santana-BA UEFS, 2014.

_______. A Ecologia de Freud: Os Ecossistemas da Natureza Humana. Paulo Afonso: SABEH, 2017.

MOSCOVICI, Serge. A representação Social da Psicanálise. Tradução de Álvaro Cabral, Zahar Editores, Rio de Janeiro, 1978.

PARK, Robert Erza. Human Ecology. In: The American Journal of Sociology, XLII/1, 1936.

PIAGET, Jean. A representação do mundo da criança: com o concurso de onze colaboradores / Jean Piaget; tradução Adail Ubirajara Sobral (colaboração de Maria Stela Gonçalves). – Aparecida, SP - Ideias & Letras, 2005.

PICKERING, W. S. F. Introducion. In. PICKERING, W. S. F. (ed.). Durkheim and representations. Londres: Routledge: Londres, p. 1-8, 2000. Disponível em: https://philpapers.org/rec/PICDAR. Acesso em: 13 fev. 2018.

PIERSON, Donald. Estudos de Ecologia Humana. São Paulo: Martins Editora, 1945.

PIRES, Iva Miranda. Ética e Prática da Ecologia Humana: Questões Introdutórias sobre a Ecologia Humana e a Emergência dos Riscos Ambientais. Lisboa: APENAS, 2011.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo/Rio de Janeiro. Difel. 1980.

Published

2019-03-12

How to Cite

Silva, D. S., & Santos, J. M. dos. (2019). Ecoperceptions: social representations of nature in the children’s universe. Education, 44, e26/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644433823