The political challenge of school education: unfolding to think the Initial Formation in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644433460Keywords:
Republican and democratic school, Teacher training, School Social ResponsibilityAbstract
The Initial Formation (IF) in Physical Education (PE) has been the focus of analysis in recent years, since it constitutes time and space for teachers' training responsible for developing the PE at school under the prism of a curricular component and no longer in the "activity" perspective. Thinking about Physical School Education (PSE) under this new statute, means structuring the teaching action connected to school senses and responsibilities, which presupposes a retrospective evaluation of the training process developed. Therefore, in this study, the objective is to analyze the conceptions teachers that act in the IF at the level of degree in PE have about the school social responsibilities. So, a collaborative research was done, in qualitative perspective, in which twelve IF teachers in PE participated. The data were produced through notes in field diary and elaboration of teaching narratives. The results indicate that there is heterogeneity in the understanding of the social responsibilities of school, which were divided into four categories: quality knowledge; social responsability; needs and social demands; moral values. The impression we have is that the conceptions regarding the responsibilities of the school, in the context of the study, besides being heterogeneous, lack a theoretical basis systematized, revealing a fragmentary character. This portrays a certain "political orphanhood" among the professors of the IF, and since politics does not have a vacuum, the absence of a republican conscience leads to subjective propositions, which contribute to keep PSE in a condition of minority.
References
ARENDT, Hannah. A crise na Educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.
BARDIN, Lawrence. Análise de Conteúdo. Edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRACHT, Valter et al. Pesquisa em ação: educação física na escola. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2014.
BRACHT, Valter et al. Desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar: o caso do professor José. In: BRACHT, Valter; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; WENETZ, Ileana (Org.). A Educação Física escolar na América do Sul: entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. Curitiba: CRV, 2018a. p. 51-66.
BRACHT, Valter et al. Práticas pedagógicas inovadoras na Educação Física escolar: os casos das professoras Maria e Gabriela. In: BRACHT, Valter; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; WENETZ, Ileana (Org.). A Educação Física escolar na América do Sul: entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. Curitiba: CRV, 2018b. p. 67-84.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pergunta a várias mãos: a experiência da pesquisa no trabalho do educador. São Paulo: Cortez, 2003.
BRAYNER, Flávio Henrique Albert. Fundamentos da Educação: crise e libertação. Campinas: Mercado das letras, 2015.
CARNOY, Martin. A vantagem acadêmica de Cuba: por que seus alunos vão melhor na escola. São Paulo: Ediouro, 2009.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Tradução de Adir Luiz Ferreira e Margarete Vale Sousa. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 07-35, mai./ago. 2007. Disponível em: ufrn.emnuvens.com.br/educacaoemquestao/article/download/4443/3629. Acesso em: 14 set. 2017.
FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Ética e educação: reflexões acerca da docência. Educação, Santa Maria, v. 34, n. 3, p. 559-572, set./dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/868. Acesso em: 17 set. 2017.
FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Função da Escola Pública. In: SANTIAGO, Anna Rosa Fontella; FEIL, Iselda Teresinha Sausen; ALLEBRANDT, Lídia Inês (Org.). O curso de Pedagogia da Unijuí – 55 anos. Ijuí: Unijuí, 2013. p. 123-147.
GOERGEN, Pedro. Educação moral hoje: cenários, perspectivas e perplexidades. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 – Especial, p. 737-762, out. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a0628100.pdf. Acesso em: 17 out. 2017.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Educação Física e cultura escolar: critérios para identificação do abandono do trabalho docente. In: CONGRESO DE EDUCACIÓN FÍSICA: REPENSANDO LA EDUCACIÓN FÍSICA, 2006, Córdoba. Actas del Congreso de Educación Física: Repensando la Educación Física. Córdoba: Ipef, 2006. p. 734-746.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar” da EF escolar I. Cadernos de Formação RBCE. v. 1, n. 1, p. 9-24, set. 2009. Disponível em: revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/download/929/539. Acesso em: 15 set. 2017.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar” da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE. v.1, n. 2, p. 10-21, mar. 2010. Disponível em: rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/viewFile/978/561. Acesso em: 15 set. 2017.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FRAGA, Alex Branco. Afazeres da Educação Física na Escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra, 2012.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: a escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop323.pdf. Acesso em: 02 ago. 2017.
LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 38-62, jan./mar. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/198053143572. Acesso em: 03 ago. 2017.
MACHADO, Tiago da Silva et al. As práticas de desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 02, p. 129-147, abr./jun. 2010. Disponível em: seer.ufrgs.br/Movimento/article/download/10495/8924. Acesso em: 23 set. 2017.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Tradução de Cristina Antunes. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima. A crise de sentidos e significados na escola: a contribuição do olhar sociológico. Cadernos Cedes. Campinas, v. 31, n. 85, p. 341-357: set./dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v31n85/03v31n85.pdf. Acesso em: 01 ago. 2017.
MOLINA, Rosane Maria Kreusburg; MOLINA NETO, Vicente. Pesquisar com narrativas docentes. In: MOLINA NETO, Vicente; TRIVIÑOS, Augusto N. S. (Org.) A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 165-176.
PINTO, Umberto de Andrade. O papel e os desafios da Educação Básica no Brasil. In: PIMENTA, Selma Garrido; PINTO, Umberto de Andrade (Org.). O papel da escola pública no Brasil contemporâneo. São Paulo: Edições Loyola, 2013. p. 15-50.
SAVATER, Fernando. O valor de educar. 2. ed. São Paulo: Planeta, 2012.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SILVA, Sidinei Pithan da; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Conhecimento e intervenção na Educação Física: questões ético-epistemológicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 19; CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 6, 2015, Vitória, ES. Anais eletrônicos do XIX Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e VI Congresso Internacional de Ciências do Esporte. Vitória, ES: CBCE, 2015. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2015/6conice/paper/view/7825/3918. Acesso em: 28 out. 2017.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação e Sociedade. Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n101/a0228101.pdf. Acesso em: 13 set. 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)