States Conceptions and the Materialization of the National Program of Student Assistance – PNAES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644431459

Keywords:

State, Social Policy, Student Assistance.

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the conceptions and the role of the State in its present time, aiming to understand how the formulation of social Policies take place and the implications on the educational field. This is a study bibliographical and documentary that uses the explanation about the elaboration and implementation of the Pnaes, to exemplify the relationship between State e social policies. The results indicate that the Pnaes it is a social policy implemented in federal educational institutions with the goal of reducing the difficulties faced by students in situations of social vulnerability. We concluded that the State and government combine interests to the materialization of programs and actions destined to minimize Social fractures, by means of policies that favor the democratization access to higher education, including, recommending the permanence of students at this level of education, having as one of its programs the Pnaes.

Author Biographies

Débora Rogéria Neres De Souza Garcia, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL - UFMS

Sou doutoranda do PPGEdu/UFMS e assistente social no IFMS, atuo diretamente na política de assistência estudantil da educação profissional e tecnológica e pesquiso sobre a Política de Assistência Estudantil na educação superior, assim como  as categorias acesso, permanência e formação na educação superior. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Educação Superior / Mariluce Bittar- GEPPES/MB.

Carina Elisabeth Maciel, UFMS

Professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, desenvolve atividades na educação a distância e em cursos de graduação presenciais da mesma instituição. Concluiu Pós-doutorado em Educação pela UNEMAT em 2016. Doutora em educação pela UFMS em 2009. Mestre em educação pela Universidade Católica Dom Bosco - UCDB em 2005. Atua na área de educação, com ênfase em politicas de educação superior e educação especial. Pesquisadora da Rede Universitas/Br na qual participa do Projeto Integrado Políticas, Gestão e Direito à Educação Superior: novos modos de regulação e tendências em construção. É coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas de Educação Superior / Mariluce Bittar- GEPPES/MB.; coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Inclusão e Educação Especial - GEPIEE. Atualmente atua na coordenação da seção estadual da Associação Nacional de Política e Administração da Educação - ANPAE de Mato Grosso do Sul.

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Published

2019-05-10

How to Cite

Garcia, D. R. N. D. S., & Maciel, C. E. (2019). States Conceptions and the Materialization of the National Program of Student Assistance – PNAES. Education, 44, e40/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644431459