Exceptions and paths: occupations as event and experience in Brazil of our time

Authors

  • Eduardo Rebuá Universidade do Estado do Rio de Janeiro [UERJ] - Adjunto - Graduação História Universidade Católica de Petrópólis [UCP] - Adjunto - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Universidade Federal Fluminense [UFF] - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644427936

Keywords:

Occupation, Event, Experience

Abstract

An insight about culture, politics and educational articulations in the present brazilian scene means the dealing with cathegories, and concepts but above all the ontological and ethic colors which if not representing micro photos of the whole allows us to understand the real synthesis of several processes and feelings to offer a more accurate analysis and concrete approaching of some of the most significant phenomena of contemporary Brazil.In this movement searching for new political feeling structures, even though mixed with old resistance morphologies, to understand to what extent the growing since Junho (2013), occupations of schools and public universities aswell as urban spaces, mainly by the homeless, show questions, experiences and material knowledges, as symbolic procedures able to mobilize outstanding intelectual people including social fights not only from the comfort/certainty but also  from the moving and mobilizations produced by political-pedagogic procedures.Our theoric-metodologic-analytic basis remains, after all, on historic materialism contribution with double articulation: the concept of eventin Zizek and the concept of experience in Benjamim (Erfahrung), aiming to undersrtand the occupations as political paths under circunstances of exceptions.

Author Biography

Eduardo Rebuá, Universidade do Estado do Rio de Janeiro [UERJ] - Adjunto - Graduação História Universidade Católica de Petrópólis [UCP] - Adjunto - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Universidade Federal Fluminense [UFF] - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação

Professor Adjunto da Universidade do Estado do Rio de Janeiro [UERJ - Faculdade de Formação de Professores], no Departamento de Ciências Humanas, curso de graduação em História. Professor Adjunto da Universidade Católica de Petrópolis [UCP], na Pós-Graduação Stricto Sensu [Mestrado e Doutorado] em Educação e na graduação de Pedagogia. Professor Adjunto Credenciado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense [PPGE - UFF], na linha de Filosofia, Estética e Sociedade. Coordenador do Observatório de História, Educação e Cultura [HECO] do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade Católica de Petrópolis [UCP], vinculado ao Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Coordena a pesquisa A Educação Disputada: democracia e sentidos do público no Brasil contemporâneo, com Bolsista de Iniciação Científica pela FAPERJ. Bacharel e licenciado em História pela UFF [2008], com Bolsa de Iniciação Científica CNPq. Mestre em Educação pela UERJ [2011], com Bolsa CNPq. Doutor em Educação pela UFF [2015], com Bolsa Capes. Pesquisador desde 2012 do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia, Política e Educação [NUFIPE - UFF], coordenado pelo professor Dr. Giovanni Semeraro. Tem experiência de dez anos como professor, na Educação Básica (segmentos fundamental e médio), nas redes pública e privada; em Pré-vestibulares; no Ensino Superior (graduação e pós-graduação), como professor substituto de universidades públicas, como docente de universidades privadas e como professor efetivo na universidade pública. Professor nas graduações de Pedagogia, História, Serviço Social e nas pós-graduações de Sociologia (lato sensu) e Educação (stricto sensu).

References

Referências Bibliográficas

AGAMBEN, Giorgio. Estado de exceção. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2004.

BADIOU, Alain. Em busca do real perdido. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BAVA, Silvio Caccia. O Brasil será o Paraná?. In: Le Monde Diplomatique Brasil, ano 10, número 112, novembro 2016.

BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas v. 1). 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. p. 197-221.

___. Sobre o conceito de história. In: O anjo da história. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012a. p. 7-20.

___. Experiência e pobreza. In: O anjo da história. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012b. p. 83-90.

___. Para a crítica da violência. In: Escritos sobre mito e linguagem (1915-1921). 2.ed. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2013. p. 121-156.

BOULOS, Guilherme. A onda conservadora. In: DEMIER, Felipe; HOEVELER, Rejane (orgs.). A onda conservadora: ensaios sobre os atuais tempos sombrios no Brasil. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016. p. 29-31.

BRAGA, Ruy. A política do precariado: do populismo à hegemonia lulista. 1. ed. São Paulo: Boitempo: USP, Programa de Pós-Graduação em Sociologia, 2012. (Mundo do trabalho.)

CORTÁZAR, Julio. Bestiário. 4ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

DEMIER, Felipe. Depois do golpe: a dialética da democracia blindada no Brasil. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2017.

DUNKER, Christian Ingo L. Mal-estar, sofrimento e sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2015.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere – Volume 1: Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

KONDER, Leandro. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

LEMINSKI, Paulo. Toda poesia. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

LÖWY, Michael. Da tragédia à farsa: o golpe de 2016 no Brasil. In: Singer, André [et. al]. Jinkings, Ivana; Kim, Doria; Cleto, Murilo (orgs.). Por que gritamos golpe?: para entender o impeachment e a crise. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

MITROVITCH, Caroline. Experiência e formação em Walter Benjamin. 1. ed. São Paulo: UNESP, 2011.

MTST. Por que ocupamos? Movimento dos Sem Teto: São Paulo, 2012.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. 2. ed. São Paulo: EXO experimental, Ed. 34, 2009.

___. O ódio à democracia. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2014.

SARAMAGO, José. O Ano da Morte de Ricardo Reis. 6. ed. Lisboa: Caminho, 1984.

SINGER, André; LOUREIRO, Isabel (orgs.). As contradições do lulismo: a que ponto chegamos?. São Paulo: Boitempo, 2016.

ŽIŽEK, Slavoj. Acontecimento: uma viagem filosófica através de um conceito. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

Published

2017-12-28

How to Cite

Rebuá, E. (2017). Exceptions and paths: occupations as event and experience in Brazil of our time. Education, 42(3), 751–764. https://doi.org/10.5902/1984644427936

Issue

Section

Continuous Demand

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.