Brizoletas: a path of memory, cultural heritage and education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644427356Keywords:
Brizoleta, Cultural heritage, Educational history, Literacy, Education at Rio Grande do SulAbstract
This paper aimed to investigate the case of a Brizoleta localizated at an Education Institution and its possible overturning as cultural heritage Rio Grande; display the current status of active Brizoletas results from the project "No child without school in Rio Grande do Sul", developed by Brizola in the 1960s, and also reflect on possibilities taking into account the current situation of education. Faculty members of the Institute were interviewed by a script of questions about Brizoleta. The article raises thoughts about a time in which education was a priority of the State and as such thought can contribute, currently, at which the quality of literacy does not achieve satisfactory results yet.References
ALBERTI, V. Manual de história oral. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2004. 236p.
BEMFICA, F. C. M. Desconstruindo mitos. Mestrado em História. Campinas: UNICAMP, 2001.
BRANDÃO, Z.; CARVALHO, C. P. Qualidade do ensino, balanço de uma década de pesquisas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 131, p. 445-157, abr./ jun., 2015. Disponível em <http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015147625>. Acesso em 29 mar. 2017.
BRIZOLA, J. Escola de Tempo Integral: a semente do amanhã. 2ª ed. Porto Alegre: Assembleia dos Gaúchos, a casa dos grandes debates, 2013. 60p.
DE ALMEIDA, A. L. Paulo Freire e a educação popular no nordeste: um ensaio sobre a vitória dos vencidos, nos primeiros anos da década de 60. Revista de Educação Popular, v. 2, n. 1, 2008.
FAGNANI, E. Além da agenda endógena da educação: propostas para a construção coletiva de um projeto de desenvolvimento. Educação e Sociedade, v. 35, n. 129, p. 999-1026, 2014.
FONSECA, M. C. L. Referências culturais: base para novas políticas de patrimônio. Políticas sociais acompanhamento e análise, p. 111-120, 2001.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 14ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. 150p.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17º edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 110p.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. 60p.
FUNARI, P. P. A. Os desafios da destruição e conservação do patrimônio cultural no Brasil. Trabalhos de antropologia e etnologia, v. 41, n. 1/2, p. 23-32, 2001.
GOELLNER, S. V.; JAEGER, A. A. Garimpando memórias: esporte, educação física, lazer e dança. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2006. 178p.
IPHAE. Decreto-Lei nº 31.049, de 12 de janeiro de 1983.
IPHAN. Decreto-Lei nº 25, de 30 de novembro de 1937.
PESAVENTO, S. J. História & história cultural. São Paulo: Autêntica, 2013. 136p.
QUADROS, C. Marcas do tempo: imagens e memórias das Brizoletas. Santa Maria: Unifra, 2005. 120p.
QUADROS, C. As Brizoletas cobrindo o Rio Grande: a educação pública no Rio Grande do Sul durante o governo de Leonel Brizola (1959-1963). Editora UFSM, 2003. 116p.
TOMAZ, P. C. A Preservação do Patrimônio Cultural e sua Trajetória no Brasil. Revista Fênix, revista de História e Estudos Culturais 7, v.7, n.2, p. 1-12, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)