Multicultural theory in academic work and its relation with pedagogical practices

Authors

  • Flavia Angela Zanin Unicentro
  • Cibele Krause Lemke Unicentro

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644422998

Keywords:

Difference, Cultural Diversity, Pedagogical Practices.

Abstract

The present article aims to investigate how the theory multiculturalism is presented in the academic works available in the CAPES Portal and the possible relation of these works with the pedagogical practices. In the first part of the work a systematized bibliographical review was carried out, followed by a search with period criteria, considering the moment in which the discussions regarding the multiculturalism in Brazil surface. And, finally, the selected papers were analyzed, seeking support in several authors such as Hall (2003), MacLaren (2000), Silva (2000), among others. Although it is a theme already established in the academic universe, the analysis reveals, that this subject still deserves to be researched, especially in relation to the discussion of multiculturalism and its articulation with pedagogical practices, so that so that it contributes to provide researchers and teachers whit reflection processes that allow the construction of a more just and democratic education.

Author Biographies

Flavia Angela Zanin, Unicentro

Licenciada em Letras - Português, Inglês e Literaturas pela Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO (2002); graduada em Artes pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais (2011); graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais (2011). Pós graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo IBPEX (2004) e em Educação Especial com ênfase em estimulação precoce pela FACEL (2013). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Orientação e Supervisão escolar. Foi diretora do Colégio SESI em Irati (2007/2008). Atualmente é Pedagoga e Professora da disciplina de Arte pela Secretaria do Estado do Paraná e Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO.

Cibele Krause Lemke, Unicentro

Possui graduação em Letras - habilitação em Língua Espanhola e Literaturas de Língua Espanhola pela Universidade Federal de Pelotas (2000); Mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Católica de Pelotas (2004) e Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2010). É Professora Adjunto C da Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. Em 2008 e 2009 realizou estágio de doutoramento na Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha. Lidera o grupo de pesquisa ?Língua, Imigração e Identidade? e atua na linha de pesquisa ?Ensino e aprendizagem de línguas em contextos linguísticamente complexos?. Também, participa do grupo de pesquisa ?Língua, História e Literatura Ucraniana?, na linha de pesquisa ?Questões de bilinguismo?. É docente do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unicentro, na linha de pesquisa "Educação, Cultura e Diversidade". Atualmente é Vice-Diretora do Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes - SEHLA/I. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Espanhola, atuando nos seguintes temas: prática pedagógica, ensino em contextos multilíngues, políticas linguísticas e formação de professores de línguas

Published

2017-08-31

How to Cite

Zanin, F. A., & Lemke, C. K. (2017). Multicultural theory in academic work and its relation with pedagogical practices. Education, 42(2), 347–360. https://doi.org/10.5902/1984644422998

Issue

Section

Continuous Demand