Collective of researchers: notes on a continuing education experience with the use of virtual environment

Authors

  • Neusa Maria John Scheid Univ. Regional Integrada do Alto Ururguai e das Missões, Santo Ângelo, Rio Grande do Sul
  • César Fernando Meurer Centro Universitário La Salle

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464442723

Keywords:

Continuing education, virtual learning environment, Fleck.

Abstract

The article examines the experience of a Continuing Education Program at a school in Rio Grande do Sul, Brazil. This program - which has been involving teachers from all levels and also school administrative and pedagogical staff, plus directive board since 2006 - has achieved success in using a virtual learning environment. The first section presents an argument for collective organization and investigative attitude, seen as crucial for the continuing education of teachers. In the second section the argument is enriched with theoretical expressions as Collective Thinking and Thinking Style proposed by Ludwik Fleck. The third part examines a strategy for the realization of the argument: the virtual environment. It is concluded that this strategy was crucial for the constitution of a collective of investigative teachers. The text is written in a sharing tone, from the viewpoint of those responsible for conducting and promoting this educational experience.

Author Biographies

Neusa Maria John Scheid, Univ. Regional Integrada do Alto Ururguai e das Missões, Santo Ângelo, Rio Grande do Sul

Doutora em Educação Científica e Tecnológica (UFSC, 2006), Mestre em Educação nas Ciências (UNIJUÍ, 2001); Graduada em Ciências – Biologia (UNIJUÍ, 1989). Atualmente é professora tempo integral na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, campus de Santo Ângelo-RS, exercendo o cargo de Diretora Acadêmica e subcoordenadora do mestrado em Ensino Científico e Tecnológico. Tem experiência na área de Educação Básica e Superior, com ênfase em Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação científica, ensino de ciências, ensino de genética e história da ciência aplicada ao ensino.

César Fernando Meurer, Centro Universitário La Salle

Mestre em Educação nas Ciências (Unijuí, 2009); Graduado em Filosofia (Unilasalle, 2005). Tem experiência como professor de filosofia, supervisor educativo e diretor de escola de Educação Básica. Atualmente dedica-se ao ensino superior e à pesquisa nas áreas de filosofia da linguagem e epistemologia, com foco em semântica e ontologia.

Published

2011-09-06

How to Cite

Scheid, N. M. J., & Meurer, C. F. (2011). Collective of researchers: notes on a continuing education experience with the use of virtual environment. Education, 36(2), 251–263. https://doi.org/10.5902/198464442723

Issue

Section

Continuous Demand