Intercultural essays in school Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488969

Keywords:

School Physical Education, Interculturality, Pedagogical Practice

Abstract

This article aims to present and discuss pedagogical practices of intercultural inspiration in Physical Education classes in the final years of Elementary School, based on narrative research in a municipal school in Viamão/RS. The research that supports this text was carried out between 2017 and 2021 through oral and written narratives from students from the 6th to the 9th year and the teacher-researcher working at that school. The analysis leads to the understanding that the pedagogical practices, constructed by the teacher-researcher and the students during the research, take on the character of an intercultural essay, as they have the potential to break with Eurocentric and colonialist hegemonic practices, as well as contributing to the individual and collective empowerment of students and to approach marginalized and silenced knowledge in our society. However, they present limits within what interculturality proposes, its assumptions and challenges, thus approaching an investment, an enterprise and a constant exercise of thinking, reflecting and proposing practices inspired by interculturality.

Author Biographies

Natacha da Silva Tavares, Federal University of Rio Grande do Sul

Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Karoline Hachler Ricardo, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Gabriela Nobre Bins, Prefeitura Municipal de Porto Alegre

Doutora em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Rita de Cássia Oliveira e Silva, Federal University of Rio de Janeiro

Professora Doutora na Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Elisandro Schultz Wittizorecki, Federal University of Rio Grande do Sul

Professor Doutor na Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

ANIN URASSE. Cerimônias africanas de nomeação. Blog, 2020. Disponível em: https://pensamentosmulheristas.wordpress.com/2020/01/15/cerimoniasafricanas-de-nomeacao/ . Acesso em: 21 jul. 2024.

BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BINS, Gabriela Nobre; DORNELLES, Priscila Gomes; TAVARES, Natacha da Silva; CANON-BUITRAGO, Edwin Alexander. Proposições epistêmico-políticas decoloniais para a Educação Física. In: FONSECA, Denise Grosso da; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz; FRASSON, Jéssica Serafim; SILVA, Lisandra Oliveira e; SILVA, Marlon André da; DIEHL, Vera Regina Oliveira; MOLINA NETO, Vicente (Orgs.). Trabalho docente em Educação Física: questões contemporâneas. Porto Alegre: Tomo Editorial, p. 179-194, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educação intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro, 7Letras, 2006.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças Culturais, Cotidiano Escolar e Práticas Pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez, 2011.

CANDAU, Vera Maria Ferrão; RUSSO, Kelly. Interculturalidade e Educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 151-169, jan./abr. 2010. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/3076/3004. Acesso em: 22 jul. 2024.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/GKr96xZ95tpC6shxGzhRDrG/?format=pdf&lang=pt . Acesso em 10 junho de 2014.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogias decoloniais e interculturalidade: insurgências. Rio de Janeiro: APOENA, 2020.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Didática Crítica Intercultural e Decolonial: uma perspectiva em construção. In: LONGAREZI, Andréa M.; PIMENTA, Selma Garrido.; PUENTES, Roberto V. (Orgs.). Didática Crítica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2023.

CARVALHO, Valéria Fernandes de. Reflexões sobre a falsa universalidade da teologia judaico-cristã: epistemicídio e a construção do "outro". In: ALVES, Miriam Cristiane; JESUS, Olorode Ògìyàn Kálàfó Jayro Pereira de. A Matriz Africana: Epistemologias e Metodologias Negras, Decoloniais e Antirracistas. Porto Alegre: Rede Unida, 2020.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa Narrativa: experiências e histórias na pesquisa qualitativa. Uberlância: EDUFU, 2011.

COMIN. Sobre crianças indígenas: semana dos povos indígenas 2017. Revista Semana dos Povos Indígenas, 2017. Disponível em: https://comin.org.br/wpcontent/uploads/2019/08/Comin-SPI-2017.pdf. Acesso em: 21 jul. 2024.

COSTA, Gilcilene Dias da. Currículo, Narrativas Culturais e Processos Identitários. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.54-69, Jul/Dez 2011.

CUNHA, Débora Alfaia da. Brincadeiras Africanas Para a Educação Cultural. Castanhal, PA: Edição do autor, 2016.

CUNHA, Débora Alfaia da. Educação, negritude e interculturalidade: Pesquisas e contribuições metodológicas. Castanhal, Kauane Cunha, 2020.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Possíveis Tessituras entre currículo e didática: sobre conhecimentos, experiências e problematizações. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda. Temas de pedagogia: diálogos entre currículo e didática. São Paulo: Cortez, 2012.

FLEURI, Reinaldo Matias. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação. São Paulo: n. 23, 2003.

hooks, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central; Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos; Pontificia Universidad Javeriana; Instituto Pensar, 2007. p. 127-167.

PEREIRA, Gabriel Fortes. Kindezi, The Kongo Art Of Babysitting: contribuições da cosmologia bakongo de Bunseki Fu-Kiau para pensar a educação de crianças. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2021.

RIBEIRO, Djamila. Decolonizar a Educação é Possível? A Resposta é Sim e Ela Aponta Para a Educação Escolar Quilombola. Educere, 2017. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23612_11891.pdf. Acesso em: 22 jul. 2024.

SCARAMUZZA, G. F.; NASCIMENTO, A. C. Produzir a educação intercultural na escola indígena: desafios aos educadores de um novo tempo. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 2, p. 550-565, maio/ago. 2018.

OLIVEIRA e SILVA, Rita de Cassia de. “Professora, a gente é pobre, preto e não tem nada a perder, a senhora vai fazer o quê por nós? Deixa a gente jogar e pronto!”: formação de professores/as de Educação Física e Interculturalidade. Tese (Doutorado). 255 f. 2015. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação, Rio de Janeiro, 2015.

WALSH, Catherine. Notas pedagógicas a partir das brechas decoloniais. In: CANDAU, Vera Maria. (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar:uma educação outra? Rio de Janeiro: 7Letras, 2016.

WALSH, Catherine. Interculturalidade e Decolonialidade do poder um pensamento e posicionamento “outro” a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas. V.05, n.1, p. 6-39, jan/jul. 2019.

Published

2025-04-11

How to Cite

Tavares, N. da S., Ricardo, K. H., Bins, G. N., Silva, R. de C. O. e, & Wittizorecki, E. S. (2025). Intercultural essays in school Physical Education. Education, 50(1), e48/1–28. https://doi.org/10.5902/1984644488969