Validation of an instrument to identify workloads of technical-administrative professionals in public universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769286821

Keywords:

Workload, Universities, Occupational Health, Burnout, Professional, Working Conditions

Abstract

Objective: to develop and validate an instrument to identify, in a qualitative manner, the workloads of technical-administrative professionals in public institutions of higher education.  Method: a methodological study, adopting workload as a theoretical framework, carried out between February and August of 2022, whereby the experts were professionals related to occupational health, union leaders, professors, occupational safety engineers and occupational nurses.  The evaluation criteria of the instrument, developed with fifteen items,  enabled the assessment of various domains, with emphasis to clarity, comprehension, language and structure of the research instrument, applying the Likert Scale. Results: the tool used to analyze the workloads of the technical-administrative professionals of federal universities presented acceptable validation, with a Content Validity Index of 0.87. Conclusion: the instrument was validated and applied in the proposed research and will contribute towards other future researches, not only in occupational health, but also in other areas of health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roseli Camargo Mendonça, Federal University of Paraná

Graduated in Nursing from the Pontifical Catholic University of Paraná (1984). Specialized in Occupational Nursing (1990), Emergency Nursing (1998) and Chemical Dependencies (2007) from the Pontifical Catholic University of Paraná, MBA in Management in Ergonomics (2013). Worked as Coordinator in the area of ​​Occupational Health in the Telecommunications Company from 2006 to 2021. Currently works as a nurse in a Supplemental Health/Occupational Health company. Has experience in the Nursing area, with an emphasis on Occupational Nursing for over 30 years. Professor in the Specialization Course in Occupational Nursing at Faculdades Pequeno Príncipe - Curitiba PR and at Instituto Fisiomar - Itajaí SC and Universidade Positivo, Universidade São Camilo RJ. Master in Nursing from the Federal University of Paraná, year 2023.

Marcia Helena de Souza Freire, Federal University of Paraná

Nurse, PhD in Nursing from the School of Public Health at USP, Professor at the Federal University of Paraná, Curitiba, PR, Brazil

Juliana Vieira de Moraes, Fluminense Federal University

Nurse, Master in Nursing, PhD student at the Fluminense Federal University, Nursing Department, Niterói, RJ, Brazil

Everson Vando Melo Matos , Universidade Federal do Paraná

Enfermeiro, Mestre em Enfermagem, Doutorando pela Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil

Letícia de Lima Trindade, Santa Catarina State University

Nurse, Postdoctoral Fellow at the University of Porto, Professor at the State University of Santa Catarina and the Community University of the Chapecó Region, SC, Brazil

Daiana Kloh Khalaf, Federal University of Paraná

Nurse, PhD from the Federal University of Santa Catarina, Professor at the Federal University of Paraná, Curitiba, PR, Brazil

References

Laurell AC, Noriega M. Processo de produção e saúde: trabalho e desgaste operário. São Paulo: Hucitec; 1989.

Pires DEP, Trindade LL, organizadores. Cargas de trabalho: um referencial para entender a relação entre trabalho e saúde. Porto Alegre: Moriá; 2022.

Leles CL, Amaral AA. Prazer e sofrimento no trabalho de servidores públicos: estudo de caso com técnico-administrativos em educação. Rev Laborativa [Internet]. 2018 [acesso em 2023 maio10]; 7(1):53-73. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/rlaborativa/article/view/1926.

Araújo TM, Lua I. O trabalho mudou-se para casa: trabalho remoto no contexto da pandemia de COVID-19. Rev Bras Saúde Ocup. 2021;46:11-3. doi: 10.1590/2317-6369000030720.

Varanda SS, Benites LC, Souza Neto S. O processo de validação de instrumentos em uma pesquisa qualitativa em Educação Física. Motrivivência. 2019;31(57):1-11. doi: 10.5007/2175-8042.2019e53877.

Pereira WJG, Ribas CG, Cit Junior E, Domingos SCP, Almeida SA. Validação de instrumento qualitativo de pesquisa para avaliação das percepções de Fisioterapeutas Oncológicos e estudantes de Graduação em Fisioterapia em relação aos Cuidados Paliativos aplicados em crianças com câncer. Rev Eletrônica Acervo Saúde. 2019;11(13):e950. doi: 10.25248/reas.e950.2019.

Mendonça RC. Cargas de trabalho em profissionais técnico-administrativos de uma instituição pública de ensino superior [dissertação]. Curitiba: Universidade Federal do Paraná; 2023.

Ferreira KEMS, Galvão EL, Souza Júnior PS, Guedes HM, Ribeiro BH, Ribeiro LCC. Validação de questionário sobre conhecimento da Atenção Primária à Saúde para discentes. Rev APS. 2020;23(3):672-85. doi: 10.34019/1809-8363.2020.v23.29115.

Thomas DB, Oenning NSX, Goulart BNG. Essential aspects in the design of data collection instruments in primary health research. Rev CEFAC. 2018;20(5):657-64. doi: 10.1590/1982-021620182053218.

Leite SS, Áfio ACE, Carvalho LV, Silva JM, Almeida PC, Pagliuca LMF. Construção e validação de instrumento educativo de validação de conteúdo em saúde. Rev Bras Enferm;71(Suppl 4):1635-741. doi: 10.1590/0034-7167-2017-0648.

Canto de Gante AG, Sosa González WE, Bautista Ortega J, Escobar Castillo J, Santillán Fernández A. Escala de Likert: una alternativa para elaborar e interpretar un instrumento de percepción social. Rev Alta Tecnol Soc [Internet]. 2020 [acceso 2023 jun 23];12(1):38-45. Disponible en: https://static1.squarespace.com/static/55564587e4b0d1d3fb1eda6b/t/5ffe0063b15beb25b917bec1/1610481763900/06+CantodeGante+ATS+V12N1+38-45.pdf.

Cunha LMA. Modelos Rasch e Escalas de Likert e Thurstone na medição de atitudes [dissertação]. Lisboa: Universidade de Lisboa, Faculdade de Ciências; 2007.

Damásio BF. Índice de Validade de Conteúdo [Internet]; 2021 [acesso em 2022 set 21]. Disponível em: https://psicometriaonline.com.br/blog/indice-de-validade-de-conteudo/.

Yusoff MSB. ABC of content validation and content validity index calculation. Resour. 2019;11(2):49-54. doi: 10.21315/eimj2019.11.2.6.

Aiken LH, Simonetti M, Sloane DM, Cerón C, Soto P, Bravo D, et al. Hospital nurse staffing and patient outcomes in Chile: a multilevel cross-sectional study. Lancet Glob Health. 2021 Aug;9(8):e1145-53. doi: 10.1016/S2214-109X(21)00209-6.

Leitão C. A entrevista como instrumento de pesquisa científica: planejamento, execução e análise. In: Pimentel M, Santos E, organizadores. Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: abordagem qualitativa de pesquisa. Porto Alegre: SBC; 2021; Cap. 4. p. 21-6.

Hernández-Gracia TJ, Carrión-García MA. Riesgos laborales de tipo psicosocial y desgaste psíquico en trabajadores de una administración pública mexicana. Salud Uninorte;37(3):628-46. doi: 10.14482/sun.37.3.613.62.

Paulo AC, Rodacki CLN, Caetano HBS, Cabral AS, Hoinatski R, Caetano CI, et al. Validação do questionário de saúde e performance para policiais e bombeiros militares (QSPM). Rev Bras Ativ Fis Saúde. 2021;26:1-10. doi: 10.12820/rbafs.26e0231.

Antunes R. Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo Editorial; 2020.

Published

2024-11-04

How to Cite

Mendonça, R. C., Freire, M. H. de S., Moraes, J. V. de, Matos , E. V. M., Trindade, L. de L., & Khalaf, D. K. (2024). Validation of an instrument to identify workloads of technical-administrative professionals in public universities. Revista De Enfermagem Da UFSM, 14, e31. https://doi.org/10.5902/2179769286821

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>