Meanings of death and dying in undergraduate nursing course: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/217976923493

Keywords:

Nursing, Death, Attitude to death, Teaching, Education

Abstract

Objective: this article aims to relate the teaching experience of the discussion about the meanings of death expressed by undergraduate nursing students. Method: such discussion about the concepts of death took place in the discipline of Health Psychology of undergraduate nursing course of Federal University of Santa Maria. Twelve undergraduate students participated in the activity. The method used in the classes was action reflection. Results: from the reports about death, organized by the students, seven categories emerged, presenting the meanings attributed by them: “Relief for the soul”; “Inexorability of death”; “Fear from the unknown”; “Degradation of the body”; “Experience of another person’s death: memories”; “Naturalization of Death”; Designation of Death as something nefarious”. Final Considerations: the multiplicity of meanings of death, which concern several dimensions, such as the biological, social, psychological and cultural, allowed the students and the teacher to build and transform their knowledge regarding death

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stefanie Griebeler Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Doutoranda em Enfermagem (UFRGS). Membro dos Grupos de Pesquisa: Cuidado, Saúde e Enfermagem (UFSM); Grupo de Estudos Culturais na Educação em Saúde e Enfermagem (UFRGS). Bolsista Capes.

Alberto Manuel Quintana, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Psicólogo. Doutor em Ciências Sociais. Professor Associado do Departamento de Psicologia e dos Programas de Pós-graduação (mestrado) de Enfermagem e de Psicologia/UFSM. Coordenador do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos Interdisciplinares em Saúde (NEIS).

Maria de Lourdes Denardin Budó, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professor Associado do DENFE e do Programa de Pós-graduação em Enfermagem/UFSM. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Cuidado, Saúde e Enfermagem/UFSM.

Manoela Fonseca Lüdtke, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Acadêmica Psicologia. Membro do Grupo de Pesquisa Psicologia das Relações e Saúde (UFSM). Bolsista FIPE UFSM.

Paula Argemi Cassel, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Acadêmica de Psicologia. Membro do Grupo de Pesquisa Psicologia das Relações e Saúde (UFSM). Bolsista FIEX/2011.

Shana Hastenpflug Wottrich, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Psicóloga. Especialista em Cardiologia. Mestre em Psicologia. Professora Substituta do Departamento de Psicologia da UFSM. Membro do NEIS.

Catia Bairro Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Pedagoga. Especialista em Gestão Educacional. Psicóloga Especializanda em Psico-oncologia pela Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais. Pedagoga do CEDEDICA (Centro de Defesa dos Direitos da Criança e do Adolescente). Psicóloga da AAPECAN (Associação de Apoio as Pessoas com Câncer). Membro do NEIS.

Published

2012-08-14

How to Cite

Oliveira, S. G., Quintana, A. M., Budó, M. de L. D., Lüdtke, M. F., Cassel, P. A., Wottrich, S. H., & Ferreira, C. B. (2012). Meanings of death and dying in undergraduate nursing course: an experience report. Revista De Enfermagem Da UFSM, 2(2), 472–479. https://doi.org/10.5902/217976923493

Issue

Section

Relato de experiência

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.