Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience

Authors

  • Diana Paula de Souza Rego Pinto Carvalho Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Anna Larissa de Castro Rego Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Kalyane da Silva Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Sérgio Balbino da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Allyne Fortes Vitor Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Marcos Antonio Ferreira Júnior Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769213210

Keywords:

Nursing, Nursing education, Learning, Education

Abstract

Aim: to report the experience of scholarship students participating in the project "Building concepts in undergraduate nursing education in the light of the theory of meaningful learning: construction of concept maps using the Cmap Tools® software". Method: report of experience of scholarship students about a project included in the Integrated Action Notice published by an institution of higher education and developed between the months of January to September 2013. Results: these are presented in three axes proposed by the project: teaching, research and extension. Thus, there was a minicourse on conceptual maps and instruction on the software, the production of scientific papers on the topic addressed and the contribution of scholarship students in scientific studies. Final considerations: the scholarship students reflected on the teaching-learning process, with bases directed to the learner, since it constitutes the subject in training to actively participate in building their cognitive structure

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Paula de Souza Rego Pinto Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Estudante de 7º período do curso de graduação em enfermagem. Departamento de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Anna Larissa de Castro Rego, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Estudante de 7º período do curso de graduação em enfermagem. Departamento de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Kalyane da Silva Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Estudante de 6º período do curso de graduação em enfermagem. Departamento de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Sérgio Balbino da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeira. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Departamento de Enfermagem. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Allyne Fortes Vitor, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Professora Doutora do Programa de Pós-graduação em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Marcos Antonio Ferreira Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Published

2015-04-06

How to Cite

Carvalho, D. P. de S. R. P., Rego, A. L. de C., Ferreira, K. da S., Silva, S. B. da, Vitor, A. F., & Júnior, M. A. F. (2015). Meaningful learning theory as a proposal for innovation in nursing education: student experience. Revista De Enfermagem Da UFSM, 5(1), 186–192. https://doi.org/10.5902/2179769213210

Issue

Section

Relato de experiência

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.