THE DISCOURSE OF “DIGITAL NATIVES” IN TEACHER EDUCATION IN THE WESTERN PARÁ STATE, BRAZILIAN AMAZON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995085877

Keywords:

Digital culture, Digital natives, Initial teacher education in the Amazon

Abstract

Since its emergence more than two decades ago, the term “digital natives”, coined by Marc Prensky, has become a generic expression to refer to the new subjects of digital culture. Many analyzes and criticisms were made of the term, highlighting discursive problems, mainly in the educational field, a space used by the author to illustrate his arguments. In this sense, the research problematizes the term “digital natives”, analyzing it from its genesis to the discursive applications in the academic environment in a teacher education course in the western Pará State, Brazilian Amazon, in order to understand the limits of use of the term “digital natives” in Amazonian educational realities, considering the emerging identities in the network society and the identity descriptions of the subjects named “digital natives” from Prensky’s perspective. The methodological approach of the research consists of the deepening of the theoretical framework, combined with field research in a Degree in Educational Informatics in the Western Amazon of Pará, with the research participants being higher education teachers and undergraduate students. The results converge towards the necessary understanding and discussion of post-modern identity phenomena, valuing and expanding debates on digital culture in the education of Amazonian teachers, as well as the necessary caution regarding discursive generalizations that frame and standardize subjects, limiting debates in around identity diversity.

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Author Biographies

Narelly Tavares Rodrigues e Melo, Centro Universitário Luterano de Santarém

Pedagoga (CEULS ULBRA - 2009), Mestra em Educação (UFOPA - 2022), Especialista em Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação (ULBRA - 2022) e Especialista em Gestão Escolar (CEULS ULBRA - 2011). Atualmente é professora no Centro Universitário Luterano de Santarém (CEULS ULBRA Santarém), fazendo parte do Núcleo Docente Estruturante das Licenciaturas da Ulbra Santarém. Possui experiência na área de Educação, com ênfase na Formação de Professores, Gestão Escolar, Coordenação Pedagógica, Coordenação de Polo EAD, Coordenação e Docência em Informática Educacional, Docência na Educação Básica e Ensino Superior. 

José Ricardo e Souza Mafra, Federal University of Western Pará

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (1999), Mestrado (2003) e Doutorado (2006) em Educação, área de concentração em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA e professor permanente do Programa de Pós-graduação em Educação  PPGE/UFOPA. 

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Published

2024-09-06

How to Cite

Melo, N. T. R. e, & Mafra, J. R. e S. (2024). THE DISCOURSE OF “DIGITAL NATIVES” IN TEACHER EDUCATION IN THE WESTERN PARÁ STATE, BRAZILIAN AMAZON. ReTER, 5(1), e8/1–21. https://doi.org/10.5902/2675995085877