EDUCATION 5.0: REFLECTIONS AND PERSPECTIVES FOR ITS IMPLEMENTATION

Authors

Keywords:

Education 5.0, Education 4.0, Flipped classroom.

Abstract

This article aims to point out reflections on Education 5.0, as well as initial perspectives for its implementation. Education 5.0 is an educational approach, which features integral training, the active student and the human essence. A qualitative research was carried out, where the data on what identified through a bibliographic survey. The results show that we are still far from an effective Education 5.0, as Education 1.0 is still very present in classrooms, since, the teacher who owns the knowledge makes the decisions regarding the educational process, and the student is responsible for passively receiving the teachings. As a perspective for its implementation, the need for teacher training is highlighted, so that there is articulation of the curriculum, teaching methodologies and digital technologies, with emphasis on the inverted classroom. Finally, the importance of Education 5.0 is highlighted, in the sense of contributing to a more inclusive, ethical, productive society, where everyone has their rights guaranteed and their humanity respected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Denize Ott Felcher, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, RS.

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Vanderlei Folmer, Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS.

Doutor em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.

References

ANTUNES, J. A Educação 4.0 já é realidade! In:TECNOLOGIA educacional, [S. l.], 2017. Disponível em: https://tecnologia.educacional.com.br/educacao-4-0/a-educacao-40-ja-e-realidade/. Acesso em: 22 jan. 2021.

BACICH, L. Ensino híbrido: muito mais do que unir aulas presenciais e remotas. Inovação na educação, [S. l.], 6 jun, 2020. Disponível em: https://lilianbacich.com/2020/06/06/ensino-hibrido-muito-mais-do-que-unir-aulas-presenciais-e-remotas. Acesso em: 11 set. 2020.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofi-nal_site.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021.

BRASIL. Escolas conectadas. 2019. Disponível em: http://educacaoconectada.mec.gov.br/. Acesso em: 18 jan. 2021.

BERGMANN, J. SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2018.

BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: Diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BORBA, M. C; SILVA, R. S. R; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CONSOLO, A. T. G. Educação 4.0: Onde Vamos Parar?. In: GARCIA, S. (org.). Gestão 4.0 em Tempos de Disrupção. São Paulo: Blucher, 2020. p. 94 -115.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2012.

LACERDA, V. L.; MELO, G. F. Formação e desenvolvimento profissional de professoras da Educação Básica. Ensino em Re-Vista, v. 1, n. 1, p. 431-450, 2017.

LOIOLA, V. A era exponencial exige: a gamificação na sala de aula e nos treinamentos corporativos. Literare Books, 2020.

MELLO, C.M.; NETO, J. R. M. A.; PETRILLO, R. P. Educação 5.0: educação para o futuro. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2021.

MORAES, E. C. Reflections on Soft Skills and their interfaces with BNCC in the context of Remote. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 10, 2020.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 1-25.

ODORICO, E. K. et al. Análise do não uso do laboratório de informática nas escolas públicas e estudo de caso. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 18., 2012, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2087/1854. Acesso em: 12 ago. 2021.

OECD. Organisation for Economic Co-operation and Development. The future of education and skills: Education 2030. OECD Education 2030. OECD Publishing, Paris, 2018.

OLIVEIRA, E. F. Ensino de Geografia e educação 4.0: caminhos e desafios na era da inovação. Revista Amazônica sobre Ensino de Geografia, v. 1, n. 01, 2019.

OLIVEIRA, K. K. S.; SOUZA, R. A. C. Habilitadores da transformação digital em direção à Educação 4.0. RENOTE, v. 18, n. 1, 2020.

PIMENTEL, F. S. C.; FEITOZA, M. J. S. O uso da tecnologia móvel (celular) no contexto educacional. Revista Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, São Cristóvão, v. 17, n. 3, p. 129-139, 2017.

RAHIM, M. N. Post-Pandemic of Covid-19 and the Need for Transforming Education 5.0 in Afghanistan Higher Education. Utamax: Journal of Ultimate Research and Trends in Education, v. 3, n. 1, p. 29-39, 2021.

ROCHA, J. Design thinking na formação de professores: novos olhares para os desafios da educação. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 153-174.

SANTOS, A. E.; OLIVEIRA, C. A.; CARVALHO, E. N.Educação 5.0: uma nova abordagem de ensino-aprendizagem no contexto educacional. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós-Graduação em Gestão, Supervisão e Orientação Escolar) – Faculdades IDAAM, Manaus, AM, 2019. Disponível em: http://repositorio.idaam.edu.br/jspui/handle/prefix/1112. Acesso em: 20 jan. 2021.

SCHWAB, K. A Quarta Revolução Industrial (Edipro). São Paulo, 2016.

UNESCO. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. The futures of learning 2: What kind of learning for the 21st century. Education Research and Foresight Working Papers, v. 3, 2015.

VALENTE, J. A. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 26-44.

VILELA JÚNIOR, G. B. et al. Você está preparado para a Educação 5.0? Revista CPAQV–Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida, v. 12, n. 1, p. 2, 2020.

Published

2021-10-19

How to Cite

Felcher, C. D. O., & Folmer, V. (2021). EDUCATION 5.0: REFLECTIONS AND PERSPECTIVES FOR ITS IMPLEMENTATION. ReTER, 2(3), e5/01–15. Retrieved from https://periodicos.ufsm.br/reter/article/view/67227