PODCAST: AN INFORMATIONAL CONSTRUCTION IN THE SCHOOL CONTEXT
Keywords:
Digital media, Teaching, IFMA Podcast.Abstract
The IFMA Podcast was an extension project aiming at bringing the community closer to the city of Imperatriz-MA, through the digital media podcast, of the educational institution IFMA, making the community know the activities developed at the institution, in the context of teaching, scientific research and extension. With the purpose of bringing society, especially professors and students, closer to scientific production and literature of the region, as well as employing podcast digital media in remote teaching activities. The project was designed and executed by professors, administrative technicians and students from the institution. The project was realized from August to December 2020, and the podcast contents were produced in weekly episodes, it was available on Spotify, Google Podcasts, and Deezer platforms. The target audience is constituted by municipal and state public schools and the inner campus community. It was concluded that the reach of the podcast media, based on its originality, in the context of public institutions in the region and the campus itself, added discussions about regional and national literature, in addition giving visibility to the academic production of IFMA.Downloads
References
CAMPOS, Joana Filipa et al. Podcasts: uma ferramenta no ensino. ACTAS DO X CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA. Braga: Universidade do Minho, 2009. ISBN- 978-972-8746-71-1. Disponível em: http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/xcongreso/pdfs/t12/t12c447.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.
CLUBE do Livro por Antônio Fagundes. Apresentador: Antônio Fagundes. Rio de Janeiro. GLOBO, GSHOW. 02 de setembro de 2019. Podcast. Disponível em: https://audioglobo.globo.com/gshow/podcast/feed/714/clube-do-livro. Acesso em: 18 mar. 2020.
FORO de Teresina. Apresentadores: Fernando de Barros e Silva, José Roberto de Toledo e Malu Gaspar. Rio de Janeiro. Revista Piauí, 17 de maio de 2018. Podcast. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/radio-piaui/foro-de-teresina/. Acesso em: 19 mar. 2020.
GOMES, Isaltina M. A. M; FLORES, Natália. O Público da Divulgação Científica no Paradigma da Cultura Participativa. Revista Ação Midiática - UFPR, Nº 7, Ano 2014.
GUMS, Elyson et al. Pesquisa exploratória de podcasts brasileiros voltados à Divulgação Científica. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XX CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUL – Porto Alegre - RS – 20 a 22/06/2019. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/sul2019/resumos/R65-1708-1.pdf. Acesso em: 24 mar. 2020.
ILUSTRÍSSIMA Conversa. Entrevistador: Walter Porto. Entrevistada: Eliane Robert Moraes. São Paulo. Folha de São Paulo, 21 de fevereiro de 2018. Podcast. Disponível em: https://folha.libsyn.com/. Acesso em: 18 mar. 2020.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
PODCAST: Viviane Mosé. Apresentadora: Viviane Mosé. [S.l], 19 de janeiro de 2020. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/show/18himQYv7FVGhTVQsjgNZ2. Acesso em: 20 mar. 2020.
Podcasting. In: Wikipédia: a enciclopédia livre. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Podcasting. Acesso em: 25 mar. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.