PODCAST: AN INFORMATIONAL CONSTRUCTION IN THE SCHOOL CONTEXT

Authors

Keywords:

Digital media, Teaching, IFMA Podcast.

Abstract

The IFMA Podcast was an extension project aiming at bringing the community closer to the city of Imperatriz-MA, through the digital media podcast, of the educational institution IFMA, making the community know the activities developed at the institution, in the context of teaching, scientific research and extension. With the purpose of bringing society, especially professors and students, closer to scientific production and literature of the region, as well as employing podcast digital media in remote teaching activities. The project was designed and executed by professors, administrative technicians and students from the institution. The project was realized from August to December 2020, and the podcast contents were produced in weekly episodes, it was available on Spotify, Google Podcasts, and Deezer platforms. The target audience is constituted by municipal and state public schools and the inner campus community. It was concluded that the reach of the podcast media, based on its originality, in the context of public institutions in the region and the campus itself, added discussions about regional and national literature, in addition giving visibility to the academic production of IFMA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliana Kiara Viana Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão-IFMA, Campus Imperatriz, MA.

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.

Maxwellma Gonçalves Castelo Branco Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão-IFMA, Campus Imperatriz, MA.

Pós-Graduada em MBA em Gestão Estratégica de Pessoas pela Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Neliane Raquel Macedo Aquino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão-IFMA, Campus Imperatriz, MA.

Doutora em Letras - Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, Brasil.

André da Silva Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão-IFMA, Campus Imperatriz, MA.

Mestre em Letras - Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, Brasil.

Laís Milhomem de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão-IFMA, Campus Imperatriz, MA.

Graduada em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão, São Luís, MA, Brasil.

Hugo Henrique Parreão Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão-IFMA, Campus Imperatriz, MA.

Aluno do Curso de Bacharelado em Ciência da Computação - IFMA, Campus Imperatriz, MA, Brasil.

Guilherme Luis de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão-IFMA, Campus Imperatriz, MA.

Aluno do Curso Técnico em Meio Ambiente - IFMA, Campus Imperatriz, MA, Brasil.

References

CAMPOS, Joana Filipa et al. Podcasts: uma ferramenta no ensino. ACTAS DO X CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA. Braga: Universidade do Minho, 2009. ISBN- 978-972-8746-71-1. Disponível em: http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/xcongreso/pdfs/t12/t12c447.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.

CLUBE do Livro por Antônio Fagundes. Apresentador: Antônio Fagundes. Rio de Janeiro. GLOBO, GSHOW. 02 de setembro de 2019. Podcast. Disponível em: https://audioglobo.globo.com/gshow/podcast/feed/714/clube-do-livro. Acesso em: 18 mar. 2020.

FORO de Teresina. Apresentadores: Fernando de Barros e Silva, José Roberto de Toledo e Malu Gaspar. Rio de Janeiro. Revista Piauí, 17 de maio de 2018. Podcast. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/radio-piaui/foro-de-teresina/. Acesso em: 19 mar. 2020.

GOMES, Isaltina M. A. M; FLORES, Natália. O Público da Divulgação Científica no Paradigma da Cultura Participativa. Revista Ação Midiática - UFPR, Nº 7, Ano 2014.

GUMS, Elyson et al. Pesquisa exploratória de podcasts brasileiros voltados à Divulgação Científica. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XX CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUL – Porto Alegre - RS – 20 a 22/06/2019. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/sul2019/resumos/R65-1708-1.pdf. Acesso em: 24 mar. 2020.

ILUSTRÍSSIMA Conversa. Entrevistador: Walter Porto. Entrevistada: Eliane Robert Moraes. São Paulo. Folha de São Paulo, 21 de fevereiro de 2018. Podcast. Disponível em: https://folha.libsyn.com/. Acesso em: 18 mar. 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

PODCAST: Viviane Mosé. Apresentadora: Viviane Mosé. [S.l], 19 de janeiro de 2020. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/show/18himQYv7FVGhTVQsjgNZ2. Acesso em: 20 mar. 2020.

Podcasting. In: Wikipédia: a enciclopédia livre. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Podcasting. Acesso em: 25 mar. 2020.

Published

2021-08-30

How to Cite

Lima, E. K. V., Sousa, M. G. C. B., Aquino, N. R. M., Santos, A. da S., Souza, L. M. de, Silva, H. H. P., & Oliveira, G. L. de. (2021). PODCAST: AN INFORMATIONAL CONSTRUCTION IN THE SCHOOL CONTEXT. ReTER, 2(2), e16/01–16. Retrieved from https://periodicos.ufsm.br/reter/article/view/65553

Most read articles by the same author(s)