“WHAT'S HAPPENING?”: STUDIES WITH TWITTER IN EDUCATION

Authors

Keywords:

Twitter, Education, Teaching, Learning.

Abstract

This article weaves on the contributions of social media Twitter in learning. The purpose of the research is to verify the potential of said social media in the training process of teachers and students. With this objective, we intend to answer the following question: "What educational experiences are available on the Internet regarding Twitter in Education?". To this end, a bibliographic study was carried out that sought to identify the manuscripts, published since 2010, in Brazilian scientific journals, which dealt with the theme and its effective contributions to education. The search was carried out on Google Scholar, using the descriptors “Twitter in learning”, “Twitter in education” and “Twitter in education”, from November 2020 to February 2021. It was found that Twitter can be constituted in a pedagogical tool, for presenting advantages for a meaningful learning when well explored by the teacher in an educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Carlos da Silva Monteiro, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA

Mestre em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA

References

ARAUJO, José. Aprendizagem Informal na Web 2.0: O Caso Twitter. Revista Educaonline, v. 4, p. 1-20, 2010.

ARAÚJO, Júlio.; COSTA, Sayonara.; DIEB, Messias. O Twitter e o ensino de língua inglesa em 140 caracteres. Educação & Tecnologia, [S.l.], v. 16, n. 3, out. 2011. ISSN 2317-7756. Disponível em: https://periodicos.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/400. Acesso em: 19 mar. 2021.

CASTELLS, Manuel. A Galáxia Internet: reflexões sobre a Internet, negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2012.

COSTA, Ana.; FERREIRA, André. Novas possibilidades metodológicas para o ensino-aprendizagem mediados pelas redes sociais Twitter e Facebook. REnCiMa, v. 3, p. 136-147, 2012.

GARTON, Laura; HAYTHORNTHWAITE, Caroline; WELLMAN, Barry. Studying Online Social Networks. Journal of Computer Mediated Communication, 2017.

HERTZOG, Ellen. O Twitter como ferramenta de ensino e aprendizagem de Matemática. Revista da Graduação: Rio Grande do Sul, 2010.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência - o futuro do pensamento na era da informática. Editora 34: Rio de Janeiro, 2013.

MAGGI, Noeli.; AMERICO, Rebeca. Linguagem, aprendizagem e tecnologias da informação: uma leitura no âmago do sociointarecionismo segundo Vigotsky. Nonada: Letras em Revista, v. 2, p. 1, 2013.

MATTELART, Armand. História das Teorias da Comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. Dá um like, se inscreve no canal e compartilha o vídeo: a atuação de professores como booktubers no YouTube. Humanidades & Inovação, v. 7, p. 276-285, 2020.

MUSSO, Pierre. A Filosofia da Rede. In: PARENTE, A. (Org). Tramas da Rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PEREIRA, Alexandre.; COELHO, Fernando.; MONTEIRO, Jean. O Twitter no webjornalismo: os impactos da cibercultura e da mobilidade digital na narrativa jornalística. In: Anais do XXI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste - Intercom Nordeste: São Luís, 2019. 1-9 p.

RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2013.

SANTANA, Camila.; COUTO, Edvaldo. Estratégias de visibilidade e ações docentes no Twitter. Educação (UFSM), v. 42, p. 435-450, 2017.

STATISTA. Twitter - Estatísticas e fatos. 2021. Disponível em: https://www.statista.com/topics/737/twitter/. Acesso em: 16 mar. 2021.

TELLES, André. A revolução das mídias sociais: Cases, Conceitos, Dicas e Ferramentas. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda., 2011.

TORRES, Guilherme.; ZAINA, Luciana.; ALMEIDA, Tiago. Uma análise do Twitter como ferramenta de apoio à aprendizagem. Revista Brasileira de Computação Aplicada, 2013. 85-95 p.

TWITTER. Site oficial Twitter. Disponível em: https://twitter.com/. Acesso em: 14 mar. 2021.

Published

2021-05-31

How to Cite

Monteiro, J. C. da S. (2021). “WHAT’S HAPPENING?”: STUDIES WITH TWITTER IN EDUCATION. ReTER, 2(1), e7/01–15. Retrieved from https://periodicos.ufsm.br/reter/article/view/64882