Estratégias tecnológicas na prática pedagógica

Authors

  • Vania Seegger Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Suzy Elisabeth Canes Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Carlos Alberto Xavier Garcia Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086196

Keywords:

Digital Tools, Education, Pedagogical Practices

Abstract

Contemporary society is characterized by a very fast technological advancement and diversified, making occurring changes in people's lives and reflecting on the political relations, the incorporation of new technologies will only have sense to contribute to improving the quality of education, and have it by itself is no guarantee of quality in education. The teaching and learning is process are in the practice teacher and as a teacher and students use the technological resources available. The presence of technology should serve to enrich the educational environment, promoting the construction of knowledge through an active and critical on the part of students and teachers. The present work aims to lead to reflection on educational practice, focusing on Technological Pedagogical Strategies in Practice and the digital tools used in the classroom, emphasizing digital technologies in the learning process, presenting an analysis on the use of computers in education and identifying this tool as being of great value in the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

EDUCAÇÃO INFANTIL, INFÂNCIA E CIBERCULTURA, Como educar a geração que já nasceu no mundo digital. Jul/set/2011. Pátio. ARTMED, ano IX, n. 28. Entrevista concedida por Ramon M. Consenza.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes Necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (coleção leitura).

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina Andrade. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MORAN, Manuel José. As muitas formas de comunicarmo-nos. Trecho do segundo capítulo do meu livro Desafios na comunicação pessoal,3. ed, Paulinas, 2007, p.43-50. Disponível [Online] em 15 de maio de 2011.

______. Como utilizar as tecnologias na escola. Disponível [Online] em: http://www.eca.usp.br/prof/ moran/utilizar.htm. Acesso em 15 de maio de 2012.

______. Disponível em: http://www.edapeci-ufs.net/ANAIS/04/ 025JOSEALDON2.pdf . Acesso: 21/01/2012.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 16. ed. Campinas: Papirus, 2009, p.12-17.

PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 174p.

PERRRENOUD, Philippe. A Prática Reflexiva no Oficio do Professor Profissionalização e Razão Pedagógica. Porto Alegre/RS: ARTMED, 2002, p.231.

PRETTO, Nelson. PINTO, Cláudio da Costa. Tecnologias e Novas Educações. Revista Brasileira de Educação, v.11, n. 31, jan/abr.2006

REVISTA ESCOLA. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/politicas-publicas entrevistafernando-reimers-636888.shtml . Acesso em: 27/11/2011.

REVISTA NOVA ESCOLA. Abril, ano XXVI, n. 240, março de 2011.

______. Abril, ano XXV, n. 243, junho/julho de 2011.

______. Abril, ano XXVI, n. 247, novembro de 2011.

SANTAROSA, Lucila Maria Costi (org.). Tecnologias Digitais Assistíveis. Porto Alegre/RS: JSM Comunicação, 2010, 360p.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 9. ed. Petrópolis/RJ: Vozes. 2008, 325p.

Published

2012-08-07

How to Cite

Seegger, V., Canes, S. E., & Garcia, C. A. X. (2012). Estratégias tecnológicas na prática pedagógica. Monografias Ambientais, 8(8), 1887–1899. https://doi.org/10.5902/223613086196