Qualidade de vida no ambiente escolar como componente da formação do cidadão: desejos e carências no espaço físico

Authors

  • Ana Claudia Silveira Ribeiro Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Gisele Lángaro Soares Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Ticiana Fagundes da Porciuncula de Vilhena Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Julianne Marçal Munhoz Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Valdir Marcos Stefenon Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086192

Keywords:

Physical structure, School environment, Public school, São Gabriel

Abstract

The effective learning at school is related, among other factors, to the students’ quality of lifeinside and/or outside school. The school´s physical spaces present a great importance for thestudents since this is the place where they study, discuss, debate, reflect, interact and relax. In thisscenario, it is necessary to characterize the aspects related to the physical structure in order toidentify the interventions that can possible improve the life quality at school. The aim of this workwas to investigate the aspects related to the physical structure of a public school located in SãoGabriel, RS and using this diagnose as indicator of life quality at school. A questionnaire wasapplied to the preschool to eighth grades with questions related to the quality of the school´sphysical space. The results demonstrated that the preschool, first and third grades presenteddifferent needs than the fourth to eighth grades. However, a clear necessity of recreational spaceswas detected in all grades. Those spaces should respect the most important characteristic of a kid:it’s extremely high mobility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FICAGNA, Marisa Fracalossi; ORTH, Miguel Alfredo. Educação para um novo cidadão: construindo possibilidades ou relações entre a teoria e a prática. In: ANDREOLA, Balduino Antonio et al. (orgs). Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010. p. 247-259.

ESCOLANO, Agustín. Arquitetura como programa: espaço-escola e currículo. In: VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Agustín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Tradução: Alfredo Veiga-Neto. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, p. 19-57, 201.

FRAGO, Antonio V.; ESCOLANO, Agustín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001.

FREIRE, J.B. Educação Física de corpo inteiro. Teoria e prática da educação física escolar. Rio de Janeiro, Editora Scipione, p.13, 1989.

FREIRE, Paulo Pedagogia da indignação: caratas pedagógicas e outros escritos. São Paulo Ed. UNESP 2000. p.37.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, p. 85, 1996.

HUNGER, D; SQUARCINI, C.R; PEREIRA, J.M. A Pessoa portadora de deficiência física e o lazer. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Campinas, Autores Associados. v. 25, 2004.

LIMA, M. W. S. Arquitetura e educação. São Paulo, Studio Nobel, p.187, 1995.

______. Espaços Educativos: usos e construções. Brasília, MEC, 1998.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; HARTZ, Zulmira Maria de Araújo; BUSS, Paulo Marchiori. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Ciência e Saúde Coletiva, v. 5, n. 1, p. 7-18, 2000.

MOORE, G.T. Transformation in the architecture o childcare; theory, research and design applications. In: IAPS 12 International Conference Proceedings. Marmaas Chaldikiki, Gce, 1992.

RIO GRANDE DO SUL. Referencial Curricular: Lições do Rio Grande: Linguagens Códigos e suas Tecnologias Artes e Educação Física. Secretaria de Educação do Estado. Porto Alegre, v.2, p.6, 2009.

ROSA, Eloisa Helena da; GALERA; Joscejy Bassetto. A gestão do espaço físico escolar: um desafio social. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1699-8.pdf. Acesso em: 2 jul. 2011.

VAGO, T. M. Início e fim do século XX: Maneiras de fazer educação física na escola. Campinas, Cadernos CEDES, vol.19, n.48, p.31-50, 1999.

Published

2012-08-07

How to Cite

Ribeiro, A. C. S., Soares, G. L., Vilhena, T. F. da P. de, Munhoz, J. M., & Stefenon, V. M. (2012). Qualidade de vida no ambiente escolar como componente da formação do cidadão: desejos e carências no espaço físico. Monografias Ambientais, 8(8), 1850–1857. https://doi.org/10.5902/223613086192

Most read articles by the same author(s)