Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS

Authors

  • Angela Alessio Longhi Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Jefferson Marçal da Rocha Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086184

Keywords:

Educational Projects, Cross-cutting Themes, Cultural Plurality

Abstract

This article studies extracurricular projects developed at a Brazilian Public School name EscolaEstadual Dr Fernando Abbott located in São Gabriel, Rio Grande do Sul State, which had theintention to incorporate the Transversal Subjects, in special, the Cultural Plurality in its EducationalProgram. The available projects were evaluated as well as the interviews done with teachers andthe members of the Principal Office. After doing that we got to the conclusion that almost all theprojects have taken into consideration those Transversal Subjects and that Cultural Plurality wasaccomplished during the realization of the Project called “ConsciênciaNegra” (or BlackConsciousness) about African contribution to Brazilian Culture, including not only Art, History,Food, Religious aspects but also the situation of afro Brazilians into contemporary society. Thispaper has demonstrated how rich and meaningful this subject can be if we use it permanently.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, Michael W. Educação e poder. Tradução de Maria Cristina Monteiro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

ARAUJO, Márcia Baiersdorf. Experiência de leitura e escrita no computador: a recepção ao software Luz das Letras por adultos em processo de alfabetização. 2000.127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2000.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares nacionais/Ministério de Educação. Secretaria da Educação Fundamental. -3. ed. Vol. 01 - Brasília: A Secretaria, 2001.

_______.Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1997.

CANDAU, Vera Maria; LEITE, Miriam Soares. A didática na perspectiva múlti/intercultural em ação: construindo uma proposta. Caderno de Pesquisa.São Paulo, v. 37, n.132, p. 731-758, set/dez. 2007.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo, Cortez, 1998.

FERNANDES, Florestan. O desafio educacional.São Paulo, Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

____________. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

____________.À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’água, 2003.

____________. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática Educativa. Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1997.

____________.Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

HARGREAVES, Andy; FULLAN, Michael. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. Porto Alegre: Artmed, 2000.

MARTINS, Maria Anita Vivian. O professor como agente político. 4.ed.São Paulo: Loyola, 1995.

MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 2000.

NÓVOA, Antônio. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e pesquisa. São Paulo, v. 25, n. I, p. 11-20, jan/jun. 1999.

ROCHA, J.M. Sustentabilidade em questão: Economia, sociedade e meio ambiente. Jundia-SP: Paco editorial, 2011.

SARTORI, Jerônimo; WESCHENFELDER, Lorita Maria (Org.). Práticas pedagógicas: vivências e reflexões.Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2007.

Published

2012-08-07

How to Cite

Longhi, A. A., & Rocha, J. M. da. (2012). Práticas de ensino a partir da inclusão do tema transversal pluralidade cultural: análise de projetos na Escola Estadual Dr. Fernando Abbott – São Gabriel/RS. Monografias Ambientais, 8(8), 1743–1758. https://doi.org/10.5902/223613086184

Most read articles by the same author(s)