Mata ciliar e as nascentes no município de Sapucaia do Sul – RS sob o olhar da educação ambiental

Authors

  • André Demichei Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Toshio Nishijima Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084601

Keywords:

Environmental Education, Riparian forest, Springs, Adult education

Abstract

This study had to aim verify the general conditions of conservation of some springs and its riparianareas along to analyze the knowledge the way of adult education students and confront practicesthat promote environmental education or that fail to promote causing impacts on theenvironment. It was raised a theoretical framework regarding the problem in question, if riparianvegetation and water sources, where like a source of study in the town was used “Morro deSapucaia” PRNP, where there are three springs. It was analyzed in situ these springs and theirconservation status, along with students and faced with a stream that crosses the urbanized area,this course which has their sources in the PRNP, noted the impact that suffers from human action.Also a questionnaire was administered for some teachers and students containing 10 questionsthat should be answered in a qualitative way, without interference from researcher. It is clear thatthe practices of environmental education are not being met, so there isn’t real capacity to spreadthese ideas, it is not enough knowledge about the subject, it is need to apply it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECKER, C. G. et al. Habitat split and the global decline of amphibians. vol. 318, págs. 1775-1777, 2007. Disponível em: www.sciencemag.org acesso em 07/07/2011. Artigo científico publicado no jornal folha Online em 14/12/2007 por Giovana Girardi.

BRASIL, Cadernos de Educação Ambiental. Água para Vida, Água para Todos: Livro das Águas / Andrée de Ridder Vieira texto: Larissa Costa e Samuel Roiphe Barrêto coordenação – Brasília: WWF, 2006.

BUSTOS, M. R. L. A Educação Ambiental sob a ótica da gestão de recursos hídricos. São Paulo, 2003. Tese de doutorado. Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. Departamento de Engenharia Hidráulica e Sanitária.

CALHEIROS, R. de O. et al. Preservação e recuperação de nascentes. Comitê das bacias hidrográficas dos Rios PCJ-CTRM, Piracicaba, São Paulo,2004. Disponível em: http://ambiente.sp.gov.br/mataciliar acesso em 01/07/2010.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

CONAMA. Legislação ambiental. Disponível em http://www.mma.gov.br/conama. Acesso em: 12 de dezembro de 2010.

LEFF, E. (Coord.). A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2003.

______________. Saber ambiental: sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. México: Siglo XXI ed/PNUMA; 1998.

LEITE, J. R. M. Inovações em Direito Ambiental. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2000.

NASS, D. P. Mata ciliar: corredor da natureza. São Paulo. Instituto de Química de São Carlos da Universidade de São Paulo, 2002. Disponível em: http://www.cdcc.usp.br/ciencia/artigos/art_14/mataciliar.html. Acesso em 08/05/2011.

NIEDERAUER, P. D. P. Educação ambiental como sustentáculo da gestão de recursos hídricos no Brasil. Santa Maria, UFSM, 2007.

PEDRINI, A. de G. Trajetórias da Educação Ambiental. In _____ (Org.). Educação ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Petropolis: Vozes, 1997.

RANGEL, J. C. A importância de recuperar. 2007. Disponível em: http://www.ciliosdoribeira.org.br/pt-br/import-ncia-de-recuperar. Acesso em: 20/12/2010.

RIO GRANDE DO SUL. Diretrizes ambientais para restauração de matas ciliares. Porto Alegre. Departamento de Florestas e Áreas Protegidas. SEMA, 2007.

SMA, SECRETARIA DE ESTADO DE MEIO AMBIENTE. Departamento de Proteção da Biodiversidade. Cadernos da Mata Ciliar - N 1 (2009)--São Paulo, 2009.

Published

2012-03-12

How to Cite

Demichei, A., & Nishijima, T. (2012). Mata ciliar e as nascentes no município de Sapucaia do Sul – RS sob o olhar da educação ambiental. Monografias Ambientais, 6(6), 1226–1237. https://doi.org/10.5902/223613084601

Issue

Section

ARTICLES