Conscientização ambiental na Educação Infantil

Authors

  • Daniela da Rosa Schunemann Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Marcelo Barcellos da Rosa Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613082295

Keywords:

Childhood education, Environmental education, Cachoeira do Sul, Thematic

Abstract

The Preschool education is the first stage of school education. This work aims to introduce the realityof Environmental Education in Early Childhood Education through the development of Thematic withpractical activities and teaching, so that the child being aware of environmental problems in theirneighborhood and awoke the interest in environmental issues. This project began with a literaturesearch and exploratory conducted between March and May 2010 to verify the feasibility of thisproposal. The research was conducted in a School of Early Childhood Education at the periphery ofthe city of Cachoeira do Sul, south of Brazil. Were considered the opinion of 80 students agedbetween one and five years. Five Thematic containing educational learning activities and practicesconcerning the environment such as plants, animals, health, hygiene, water, care for theenvironment and where they live were worked. The proposal proved to be positive because thestudents showed much interest in the topic. They participated actively in all the activities withenthusiasm and dedication. With this study it is ended that the Environmental Education not only itcan, but it should be developed with children in this age group, because, besides the same ones theybe avid for new knowledge, the students of the school Pré presented the capacity to suggest of newactivities, besides to discuss and to point possible solutions for the presented environmentalproblems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIN in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-3-Legislação, Políticas e Influencias Pedagógicas na Educação Infantil. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

BAPTISTA, Wanessa. Educação ambiental através da ludicidade: Um relato de experiência

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. volume 3, Brasília. MEC/SEF 1998.

CAMPOS in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-3-Legislação, Políticas e Influencias Pedagógicas na Educação Infantil. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

CAMPOS in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-1-Olhares das Ciências sobre Crianças. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

CASTRO in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-1- Olhares das Ciências sobre Crianças. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

CUBERES; Maria Tereza Gonzáles. Entre as Fraldas e as Letras. Contribuições á educação infantil, 2º ed , ED Artimed 2002 trad. Beatriz,Afonso Neves- Porto Alegre. ED Artes Medicas 1997.

DIDONET, V. Creche a que Veio... Para Onde vai. V.18, nº 73, 93 p. 1997.

DOHME, Vânia. Atividades Lúdicas na educação: o caminho de tijolos amarelos do aprendizado. 4ª edição. Petrópolis, ed. Vozes, 2008.

LOPES in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-2- A Criança Descobrindo e Agindo sobre o Mundo. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

LOPES in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-4-O cotidiano no Centro de Educação Infantil. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobradinho 2005.

LOPES in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-1-Olhares das Ciências sobre Crianças. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

LÜCK, Heloísa. Pedagogia Interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. Petrópolis. Ed. Vozes, 1994.

LÜDKE, ANDRÉ. A pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MININNI, Nana Medina e Santos; CONCEIÇÃO, Elizabeth da. Educação Ambiental para o Século XXI & A Construção do Conhecimento: suas implicações na Educação Ambiental. Brasília, IBAMA, 1997. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil, volume 1. Brasília. MEC/SEF. 1998.

MORIN; Edgar. Ecologia e revolução -1979.

MOUSINHO, Patrícia. Educação Ambiental e sua interdisciplinaridade. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2003.

Ministério da Educação, Secretaria da Educação Fundamental PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. Meio Ambiente e Saúde, 3º ed. ED Brasília 2001.

PEREIRA, Antônio Batista. Aprendendo Ecologia através da Educação Ambiental, Porto Alegre ed. Sagra DC. LUZZATTO, 1998

PIAGET, Jean. A linguagem e o pensamento da criança. Rio de Janeiro: Fundo de cultura, 1973.

PRODANON, CC; Freitas; EC. Metodologia do trabalho Cientifico: método e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2009.

REIGOTA, Marcos. Meio Ambiente e Representação Social. 2ª ed. São Paulo. Ed. Cortez, vol. 41. Coleção Questões da Nossa Época,1997.

ROSA, Marcelo Barcellos. Formação do Pensamento Crítico em Educação Ambiental. DCG - UFSM ROSENAU; Luciana dos Santos. Pesquisa e pratica profissional. Curitiba ed, BPEX 2008.

LOPES in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-1-Olhares das Ciências sobre Crianças. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

SILVA in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-2-A Criança

Descobrindo e Agindo sobre o Mundo. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

LOPES in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-2-A Criança Descobrindo e Agindo sobre o Mundo. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobrinho 2005.

LOPES in SERIE FUNDO DO MILÊNIO PARA A PRIMEIRA INFÂNCIA. Cadernos Pedagógicos-4-O cotidiano no Centro de Educação Infantil. Brasília, UNESCO, Banco Mundial, Fundação Mauricio Sirots K, Sobradinho 2005.

ROSEMBERG in SIMPÓSIO EDUCAÇÃO INFANTIL: Construindo o Presente; Anais. Brasília ED, UNESCO, Brasil 2003.

VAGATON in SIMPÓSIO EDUCAÇÃO INFANTIL: Construindo o Presente; Anais. Brasília ED, UNESCO, Brasil 2003.

VERGARA; Silvia Constan. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo. Editora Atlas 2000.

Published

2010-11-24

How to Cite

Schunemann, D. da R., & Rosa, M. B. da. (2010). Conscientização ambiental na Educação Infantil. Monografias Ambientais, 1(1), 122–132. https://doi.org/10.5902/223613082295

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)