Pluralidade cultural: os desafios aos professores em frente da diversidade cultural

Authors

  • Fernanda Langendorf Guedes Ciliato Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Jerônimo Sartori Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820639

Keywords:

Transversal themes, Cultural diversity, Pedagogical practice

Abstract

This article discusses the importance of working at a school with Transversal themes in order to contribute to the formation of an ethical and responsible citizen, particularly in relation to cultural diversity. I believe that this issue contributes to the formation of a citizen, enabling him to act and think in a respectful way regarding to diversity, beginning in the school environment and further extending it to a wider social space - society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Langendorf Guedes Ciliato, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Graduada em Letras - Português e Espanhol pela Universidade da Região da Campanha e Especialista em Educação - Interdisciplinaridade e Transversalidade pela Universidade Federal do Pampa.

Jerônimo Sartori, Universidade Federal da Fronteira Sul, Erechim, RS

Possui graduação em Biologia - LP pela Fundação Educacional do Alto Uruguai Catarinense, graduação em Ciências - LC pela Universidade de Passo Fundo, Especialização em supervisão Escolar, Faculdade de Educação, UPF, mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

ALMEIDA, T. J. B. Abordagem dos temas transversais nas aulas de ciências do ensino fundamental, no distrito de Rembepe, município de Camaçari-BA. Condoba-revista virtual. Salvador, v.2, n.1, p.1-13, jan/jun 2006. Disponível em: http://revistas.unijorge.edu.br/candomba/2006-v2n1/pdfs/TeresaAlmeida2006v2n1.pdf. Acesso em: fev 2015.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Brasília, DF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiros e quartos ciclos do ensino fundamental - Os Temas Transversais. Brasília, DF, 1998.

CORDIOLLI, Marcos. A formação de valores e padrões de conduta na sala de aula:

notas para um debate conceitual sobre transversalidade. Curitiba: A Casa de Astérion, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GOMES, A. I. P. La cultura escolar em La sociedad neoliberal. 2. ed. Morata, 1999. Disponível em: www.isp7.edu.ar/proyectos/jornadas/jor_escuela_nueva_junio_2014/perezgomezangel-cap1laculturacritica.pdf. Acesso em: 05 jun. 2015.

GONÇALVES, L. A. O.; SILVA, P. B. G. O jogo das diferenças: o multiculturalismo e seus contextos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

OLIVEIRA, L. O. ; SILVA. F. A. Multiculturalismo: um desafio para o educador. Revista eletrônica-ICE, vol. 5, n. 1, nov 2011. Disponível em: http://www.ice.edu.br/TNX/.../11/.../f6f7ad43f4059ef34b0a6b1c080dfb6e.pdf. Acesso em: 17 jul. 2015.

PANSINI, F.; NENEVÉ, M. Educação multicultural e formação docente. Currículo sem Fronteiras. v. 8, n. 1, p. 31-48, jan/jun 2008. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss1articles/pansini_neneve.pdf. Acesso em: 17 jun. 2015.

PERES, A. N. (2000). Educação Intercultural: Utopia ou Realidade? (Processos de 88 pensamentos dos professores face à diversidade cultural: integração de minorias migrantes na escola). Profedições, Porto.

SANTOS FILHO, José Camilo dos. Pesquisa quantitativa versus pesquisa qualitiativa: o desafio paradigmático. In: SANTOS FILHO, José Camilo dos & GAMBOA, Silcio Sánchez (orgs.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 4. ed. São Paulo: cortez, 2001. p. 13-59.

YUS, R.; trad. Ernani F. da Rosa. Temas Transversais: em busca de uma nova escola. Porto Alegre: ArtMed, 19.

Published

2015-12-07

How to Cite

Ciliato, F. L. G., & Sartori, J. (2015). Pluralidade cultural: os desafios aos professores em frente da diversidade cultural. Monografias Ambientais, 14, 65–78. https://doi.org/10.5902/2236130820639