Especialização em educação ambiental no ensino à distância (EaD) da UFSM: uma análise crítica da seleção à formação
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613083323Palavras-chave:
Candidatos, Seleção, Perfil acadêmico, Educação ambiental, Ensino à distânciaResumo
A Universidade Federal de Santa Maria-RS, é uma Instituição Pública de Ensino Superior que visa à qualificação profissional dos alunos a partir de um ensino-aprendizagem com caráter científico e tecnológico de qualidade. Pensando em democratizar este ensino, a UFSM sempre busca a implantação de novos cursos. Assim, visando uma diminuição das diferenças socioculturais, a UFSM através dos programas de Educação a Distância desenvolvidos pela UAB (Universidade Aberta do Brasil), implementa o Curso de Especialização em Educação Ambiental à Distância (EaD). O objetivo desta monografia é identificar o perfil dos candidatos e dos alunos formados deste curso. O curso de Especialização em Educação Ambiental em EaD foi implementado pela UFSM no ano de 2008, alcançando o total de 5 (cinco) pólos ativados no Estado do Rio Grande do Sul no ano de 2009. Estes pólos encontram-se nos municípios de Agudo, Cacequi, Panambi, São Sepé e Sapiranga. Analisou-se o perfil dos candidatos ao curso, dos alunos formados e, de alguns desistentes. Utilizando uma metodologia quantificada de dados e informações exteriorizadas pelos referidos estudantes, através de questionários.Downloads
Referências
BARRETO, V. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Editora Arte & Ciência, 1998.
FERRARO JÚNIOR, L. A. (Org.). Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.
HAETINGER, M. G. Informática na Educação: um olhar criativo. 2.ed. Coleção Criar. 2003. Lei de nº 6938 de agosto de 1981 - Política Nacional do Meio Ambiente. Disponível em: http://www.jurisambiente.com.br/ambiente/lei3.htm. Acesso em: 16 set. 2010.
O que é a UAB? Disponível em: <http://cead.ufsm.br/moodle/mod/resource/view.php?id=98496>. Acesso em: 3 set. 2010.
Objetivos específicos do Curso de Especialização em Educação Ambiental em EAD da UFSM. Disponível em: http://www.ufsm.br/educacaoambientaladistancia/. Acesso em: 3 set. 2010.
Objetivo geral do Curso de Especialização em Educação Ambiental em EAD da UFSM. Disponível em: http://www.ufsm.br/educacaoambientaladistancia/. Acesso em: 3 set. 2010.
Perfil do Especialista em Educação Ambiental em EAD da UFSM. Disponível em: http://www.ufsm.br/educacaoambientaladistancia/. Acesso em: 3 set. 2010.
Projeto Pedagógico da Especialização em Educação Ambiental da UFSM. Disponível em:
http://www.ufsm.br/educacaoambiental/. Acesso em: 3 set. 2010.
SCOCUGLIA, A. C. A história da idéias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. 2.ed. João Pessoa: Editora Universitária, UFPB, 1999.
SEED/MEC. Programa de Formação Continuada Mídias na Educação: módulo gestão integrada de mídias. FNDE.
SEED/MEC. Programa de Formação Continuada Mídias na Educação: módulo introdutório integração de mídias na educação. FNDE.
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Disponível em: www.ufsm.br. Acesso em: 3 set. 2010.
TOLEDO, A. L. (colab.); et. al. VADE MECUM SARAIVA – 9. ed. ampl. e atual. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Editora Saraiva, 2010.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.