Pedagogical coordination in pandemic times: social representations and practices in public school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133885425Keywords:
Pedagogical coordinator; Social representations; Pandemic.Abstract
This article aims to identify the social representations of pedagogical coordinators about their work in the context of the pandemic and indicating how such representations are related to their practices in public schools. The article results from a qualitative research, outlined as a field study, developed in two stages. In the first, a semi-structured interview was conducted with 10 coordinators of the Municipal Network of Recife, in the second, direct observation of the practice of a pedagogical coordinator was carried out. We analyzed the collected material with the support of content analysis. The results reveal that, in the coordinators' social representations, their work during the pandemic was difficult, affected by social distancing and lack of access to technological resources. However, the pedagogical coordination sought to offer support to the school community to guarantee student learning. By relating the identified representations to the practices of a coordinator, we found that the coordination has multiple functions, which compromise its performance in the continuing education of teachers at the school.
Downloads
References
ALMEIDA, Angela Oliveira; SANTOS, Maria de Fatima TRINDADE, Zeide. Representações e práticas sociais: contribuições teóricas e dificuldades metodológicas. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, n. 3, v, 8, 2000, p. 257-267.
ABRIC, Jean Claude. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro: Uerj, 2001, p. 155-172.
AGUIAR, Marcia Angela Silva. Supervisão escolar e política educacional. São Paulo: Cortez, 1991.
ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Retomando a questão do cuidar: aprendizagens do coordenador pedagógico na pandemia. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. O coordenador pedagógico e os desafios pós- pandemia. São Paulo: Loyola, 2021, p. 72-87 DOI: https://doi.org/10.29327/XIcicted2022.557296
ALMEIDA, Camila dos Santos; TASSONI, Elvira Cristina. O coordenador pedagógico e a formação continuada no programa Ler e Escrever. Linhas Críticas, Brasília, v. 20, n. 43, 2014, p. 665-686. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4403
ARRIBAS, Noemi Catia de; A função coordenadora nas representações sociais dos coordenadores pedagógicos da rede municipal de ensino do Recife. Recife: UFPE, 2008. 156f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco.
ARRUDA, Angela. Teoria das representações sociais e teorias do gênero. Cadernos de Pesquisa. Campinas, v. 117, 2002, p. 127-149. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000300007
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2007.
BERTONI, Luci Mara; GALINKIN, Ana Lucia Teoria e métodos em representações sociais. Ilhéus: Editus, 2017. DOI: https://doi.org/10.7476/9788574554938.005
CUNHA, Leonardo Ferreir Farias da; SILVA, Alcienia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, 2020, p. 27-37.
CORRÊA, Shirley; FERRI, Cassia. Coordenação pedagógica: das influências históricas à ressignificação de uma nova prática. Revista entreideias, Salvador, v. 5, n. 1, 2016, p. 41- 56. DOI: https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v5i1.14994
FRANCO, Francisco Carlos. A coordenação pedagógica e a formação continuada em serviço. Revista @mbiente educação, São Paulo, v. 5, 2012, p.195-211.
GONSALVES, Elisa Pereira. Iniciação à pesquisa científica. Campinas: Alinea, 2001.
JODELET, Denise. Las representaciones sociales del medio ambiente. Coleccion Monografías Psico/Socio/Ambientals, Barcelona, v. 9, 1996, p. 29-44.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro: Uerj, 2001, p. 17-44.
JODELET, Denise. Loucura e representações sociais. Petrópolis: Vozes. 2005
LIRA, André Augusto Diniz; VILLAS BÔAS, Lucia. Identidade e práticas docentes: percursos e apropriações conceituais. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2020.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Delmasio. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAZZOTTI, Alda Judith Alves. A análise retórica na pesquisa em representações sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, A. J et. al. (orgs.). Estudos sobre a atividade docente: aspectos teóricos e metodológicos em questão. Maceió: Educ/Ufal, 2010, p. 31-54.
MIZIARA, Leni Aparecida Souto; RIBEIRO, Ricardo; BEZERRA, Geovani Ferrreira. O que revelam as pesquisas sobre a atuação do coordenador pedagógico. Rev. Bras. Estud. Pedagog, Brasília, v. 95, n. 241, 2014, p. 609-635. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/302712683
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
NICAQUELA, Wilson Porfírio; ASSANE, Adelino Inácio. A supervisão pedagógica e a formação contínua: mitos e percepções por meio de narrativas dos professores do Distrito de Monapo. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, 2021, p. 1-17. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.16810.014
OLIVEIRA, Juscilene da Silva. GUIMARÃES, Marcia Campos Moraes. O papel do coordenador pedagógico no cotidiano escolar. Revista Científica do Centro de Ensino Superior Almeida Rodrigues, Rio Verde, v. 1, 2013, p. 95-103.
SÁ, Celso Pereira. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 1998.
SANTOS, José Fábio. O coordenador pedagógico e o ensino remoto: práticas e desafios frente à pandemia. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 11, n. 2, 20221, p. 1-14. DOI: https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32806
SILVA, Alice Felisberto da; FACHINI, Maria Angela Bariani de Arruda. Relação escola-família e o papel do coordenador pedagógico: estado do conhecimento. Horizontes, Itatiba, v. 33, 2015, p. 1-16. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v33i1.116
UMEMURA, Vanessa Maria Vicente; ROSA, Sany Silva da. Desafios dos coordenadores pedagógicos de São Caetano do Sul, ABC Paulista: um estudo baseado na pesquisa-ação colaborativa. Interações, Campo Grande, v. 21, n. 1, 2020, p. 81-92. DOI: https://doi.org/10.20435/inter.v21i1.1941
VENAS, Ronaldo Figueiredo. A transformação da coordenação pedagógica ao longo das décadas de 1980 e 1990. COLÓQUIO EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 6, 2012. Anais ... Aracaju: UFS, 2012.
VIEIRA, Emília Peixoto; SOUZA, Luciana Sedano; ALVES, Candida Maria Santos Daltro; OLIVEIRA, Raquel. As condições de trabalho das coordenadoras pedagógicas da educação infantil. Pró-posições, Campinas, v. 29, n. 3, 2018, p. 467-491. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0148
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.