Change-centered evaluation: effects of the More Education Program on dropout reduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133868034

Keywords:

avaliação de programas, teoria da mudança, evasão escolar, relação com o saber, situações de fracasso, Programa Mais Educação.

Abstract

This paper presents the results of a study whose main objective was to evaluate the effects of the implementation of the More Education Program in reducing school dropout rates at the Deputies Manoel Rodrigues Municipal Education Center, located in the Municipality of Maranguape/CE, in the chronological section of 2015 to 2017. An exploratory, bibliographical and documentary research, of a quali-quantitative nature, was carried out under the aegis of the quadripolar method. The results, effected in the light of the theory of change and represented through the process and results map, demonstrated a high level of effectiveness and assertiveness in solving the problem of school dropout rates in the researched institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Gildázio de Andrade Freire, Universidade Federal do Ceará

Professor da rede pública municipal de Maranguape/CE.

 

Joana D’Arc Páscoa Bezerra Fernandes, Universidade Federal do Ceará

Bibliotecária na Biblioteca de Ciências Humanas da Universidade Federal do Ceará.

 

Marcos Antonio Martins Lima, Universidade Federal do Ceará

Professor na Universidade Federal do Ceará.

References

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRANDÃO, Daniel; RIBEIRO, Antonio. Relatório Anual Move: impacto social. 2014. Disponível em: <https://move.social/teoria-de-mudança/> Acesso em: 20 jun. 2021

BRANDÃO, Zaia. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. Rio de janeiro: Achiamé, 1983.

BRANDÃO, Zaia; BAETA, Anna Maria Bianchini; ROCHA, Any Dutra Coelho. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. Rio de Janeiro: Dois Pontos, 1983.

BRUYNE, Paul de; HERMAN, Jacques; SCHOUTHEETE, Marc de. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais: os polos da prática metodológica. Rio de Janeiro: F. Alves, 1982.

CAMPOS, Rafaely Karolynne do Nascimento; SANTANA, Gilvan da Costa. Fatores e motivos da evasão escolar no Curso Técnico Subsequente de Manutenção e Suporte em Informática do IFS - Campus Itabaiana. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2013. p. 3260-3270.

CHARLOT, Bernard. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. especial, 2002, p. 17-34.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de Pesquisa, Paris, n. 97, 1996, p. 47-63.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

DINIZ, Carine Saraiva. Evasão escolar no ensino médio: causas intraescolares na visão dos alunos. Belo Horizonte: Centro Universitário UNA, 2015. 147f. Dissertação (Mestrado em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local). Centro Universitário UNA.

DUGAND, Adriana Gaviria; BRANDÃO, Andre Augusto Pereira. A teoria da mudança como ferramenta avaliativa do desenho dos programas sociais: o caso das ações estruturantes para comunidades quilombolas. Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro. v. 9, n. 25, 2017, p. 110-140.

FERNANDES, Domingos. Avaliação em educação: olhares sobre uma prática social incontornável. Pinhais: Melo, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

JANNUZZI, Paulo de Martino. Mapa de processos e resultados de programas sociais como instrumento como especificação de pesquisas de avaliação e sistema de indicadores de monitoramento. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome, 2016.

MELO, Ana Maria Pita de; VERHINE, Robert Evan. Evasão, repetência e distorção idade-série: um estudo de caso sobre causas e medidas de contenção em escolas de 1º Grau do Estado da Bahia. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 10, n. 14, 1987, p.109 -133.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

RIBEIRO, Antonio. Teoria de mudança: aplicações e aprendizados numa experiência brasileira. Revista Brasileira de Monitoramento e Avaliação, Brasília, v. 9, 2015, p. 4-15.

SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, 2017, p. 35-48.

Published

2022-04-04

How to Cite

Freire, A. G. de A., Fernandes, J. D. P. B., & Lima, M. A. M. (2022). Change-centered evaluation: effects of the More Education Program on dropout reduction. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e68034, p. 1–21. https://doi.org/10.5902/2318133868034

Most read articles by the same author(s)