Change-centered evaluation: effects of the More Education Program on dropout reduction
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133868034Keywords:
avaliação de programas, teoria da mudança, evasão escolar, relação com o saber, situações de fracasso, Programa Mais Educação.Abstract
This paper presents the results of a study whose main objective was to evaluate the effects of the implementation of the More Education Program in reducing school dropout rates at the Deputies Manoel Rodrigues Municipal Education Center, located in the Municipality of Maranguape/CE, in the chronological section of 2015 to 2017. An exploratory, bibliographical and documentary research, of a quali-quantitative nature, was carried out under the aegis of the quadripolar method. The results, effected in the light of the theory of change and represented through the process and results map, demonstrated a high level of effectiveness and assertiveness in solving the problem of school dropout rates in the researched institution.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.
BRANDÃO, Daniel; RIBEIRO, Antonio. Relatório Anual Move: impacto social. 2014. Disponível em: <https://move.social/teoria-de-mudança/> Acesso em: 20 jun. 2021
BRANDÃO, Zaia. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. Rio de janeiro: Achiamé, 1983.
BRANDÃO, Zaia; BAETA, Anna Maria Bianchini; ROCHA, Any Dutra Coelho. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. Rio de Janeiro: Dois Pontos, 1983.
BRUYNE, Paul de; HERMAN, Jacques; SCHOUTHEETE, Marc de. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais: os polos da prática metodológica. Rio de Janeiro: F. Alves, 1982.
CAMPOS, Rafaely Karolynne do Nascimento; SANTANA, Gilvan da Costa. Fatores e motivos da evasão escolar no Curso Técnico Subsequente de Manutenção e Suporte em Informática do IFS - Campus Itabaiana. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2013. p. 3260-3270.
CHARLOT, Bernard. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CHARLOT, Bernard. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. especial, 2002, p. 17-34.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de Pesquisa, Paris, n. 97, 1996, p. 47-63.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
DINIZ, Carine Saraiva. Evasão escolar no ensino médio: causas intraescolares na visão dos alunos. Belo Horizonte: Centro Universitário UNA, 2015. 147f. Dissertação (Mestrado em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local). Centro Universitário UNA.
DUGAND, Adriana Gaviria; BRANDÃO, Andre Augusto Pereira. A teoria da mudança como ferramenta avaliativa do desenho dos programas sociais: o caso das ações estruturantes para comunidades quilombolas. Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro. v. 9, n. 25, 2017, p. 110-140.
FERNANDES, Domingos. Avaliação em educação: olhares sobre uma prática social incontornável. Pinhais: Melo, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
JANNUZZI, Paulo de Martino. Mapa de processos e resultados de programas sociais como instrumento como especificação de pesquisas de avaliação e sistema de indicadores de monitoramento. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome, 2016.
MELO, Ana Maria Pita de; VERHINE, Robert Evan. Evasão, repetência e distorção idade-série: um estudo de caso sobre causas e medidas de contenção em escolas de 1º Grau do Estado da Bahia. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 10, n. 14, 1987, p.109 -133.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
RIBEIRO, Antonio. Teoria de mudança: aplicações e aprendizados numa experiência brasileira. Revista Brasileira de Monitoramento e Avaliação, Brasília, v. 9, 2015, p. 4-15.
SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, 2017, p. 35-48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.