The quota’s law in high education: assessing the mismatch hypothesis in the case of Federal University of Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133863420

Keywords:

Políticas Afirmativas, Cotas, Ensino Superior, Diferenciais de desempenho.

Abstract

In this work we search to test the hypothesis, present in the literature on affirmative policies in high education that there is a mismatch between the student that enters through quotas and an academic environment with high demand on performance. Data related to incoming students between 2013 and 2017 at Federal University of Sergipe were used, with information on academic achievement until May 2018, student and curse profile. Statistic and econometric methods were employed in the analysis and the estimations points that, in general, the quotas students overcome the wide competition ones. However, this advantage prevails only in the lower quantiles of the score distribution until the median. From the third quartile on, there is no systematic evidence of differences between the groups.   

Key-words: affirmative policies; quotas; high education; performance differentials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Maria de Paiva Franco, Universidade Federal de Uberlândia

Instituto de Economia e Relações Internacionais da Universidade Federal de Uberlândia

Kleber Fernandes de Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

Departamento de Estatística e Ciências Atuariais

Fernanda Esperidião, Universidade Federal de Sergipe

Centro de Ciências Sociais Aplicadas –

Departamento de Economia

References

ALMEIDA, Felipe Miranda de Souza; RODRIGUES Cristiana Tristão. Avaliação da política de cotas na Universidade Federal de Viçosa. Planejamento e Políticas Públicas, Brasília, n. 53, 2019, p. 357-379

ALON, Sigal; TIENDA, Marta. Assessing the mismatch hypothesis: differential in college graduation rates by institutional selectivity, Sociology of education, West Lafayette, n. 78, 2005, p. 294-315.

ANDRADE, E. C. Quotas in Brazilian public universities: good or bad idea? Revista Brasileira de Economia, Belo Horizonte, v. 58, n. 4, 2004, p. 453-484.

BERTRAND, Marianne; HANNA, Rema; MULLAINATHAN, Sendhil. Affirmative action in education: evidence from engineering college admissions in India, Journal of Public Economics, Örebro, n. 94, 2010, p. 16-29.

BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012: dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em 10 mar. 2020

BRITO, Maria Divina de Almeida. O sistema de cotas nas universidades públicas e a diminuição das desigualdades sociais: um estudo de caso da Universidade de Brasília. Campo Grande: UFMS, 2008. 53f. Monografia (Especialização em Ciência Política). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

CARDOSO, Claudete Batista. Efeitos da política de cotas na UnB: uma análise do rendimento e da evasão. Dissertação (Mestrado em Educação). Brasília: UNB, 2008. 134f. Universidade de Brasília.

CAVALCANTI, Thaiane do Nascimento. Análise dos diferenciais de desempenho dos estudantes cotistas e não cotistas da UFBA pelo propensity score matching. Salvador: UFBA, 2015. 159f. Dissertação (Mestrado em Economia). Faculdade de Economia, Universidade Federal da Bahia.

CONEPE. Resolução n. 14/2015 de 24 de abril de 2015: aprova alterações nas normas do sistema acadêmico de graduação da Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão: UFS, 2015. Disponível em http://dcc.ufs.br/uploads/page_attach/path/6953/Normas_Academicas_14-2015.pdf. Acesso em 13 fev. 2020.

DAFLON, Verônica Toste; FERES JUNIOR, João; CAMPOS, Luiz Augusto. Ações afirmativas raciais no ensino superior público brasileiro: um panorama analítico. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 148, 2013, p. 302-327.

D’SOUZA, Dinesh. Illiberal education: the politics of race and sex on campus. New York: Free Press, 1998.

GREENE, Willina. Econometric analysis. Pearson Prentice Hall: New Jersey, 2012.

GUTTERRES, Rafael dos Santos. Alunos que ingressaram no ensino superior por ações afirmativas apresentam melhor desempenho? Uma análise empregando a decomposição de Oaxaca para o Enade 2012. Porto Alegre: Ufrgs, 2015. 82f. Dissertação (Mestrado em Economia do Desenvolvimento). Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

HECKMAN, James; ICHIMURA, Hidehiko; TODD, Petra. Matching as an econometric evaluation estimator: evidence from a job training program. Review of Economic Studies. Oxford, v. 64, n. 4, 1997, p. 605-54.

HECKMAN, James; ICHIMURA, Hidehiko; SMITH, Jeffrey; TODD, Petra. Characterizing selection bias using experimental data. Econometrica, New Haven, v. 66, n. 5, 1998, p. 261-294.

HERRNSTEIN, Richard; MURRAY, Charles. The bell curve: intelligence and class structure in American life. New York: Free press, 1994.

HOLZER, Harry; NEUMARK, David. Assessing affirmative action. Journal of economic literature, Pittsburgh, n. 38, 2000, p. 483-568.

IMBENS, Guido; WOOLDRIDGE, Jeffrey. Recent developments in the econometrics of program evaluation, NBER working paper series, n. 14251, 2009. Disponível em: http://www.nber.org/papers/w14251. Acesso em 10 mar. 2020.

KANE, Thomas. Racial and ethnic preferences in college admissions. In: JENCKS, Jencks; PHILLIPS, Meredith (eds.). The black-white test score gap. Washington DC: Brookings Institutional Press, 1998, p. 431-456.

KOENKER, Roger; BASSET, Gilbert. Regression Quantiles. Econometrica, New Haven, v. 46, n. 1, 1978, p. 33-50.

LEUVEN, Edwin; SIANESI, Barbara. PSMATCH2: Stata module to perform full Mahalanobis and propensity score matching, common support graphing, and covariate imbalance testing. Disponível em: http://ideas.repec.org/c/boc/bocode/s432001.html. Acesso em 10 mar. 2020.

LOURY, Linda Datcher; GARMAN, David Affirmative action in higher education, American economic Review, Pittsburgh, n. 83, 1993, p. 99-103.

MANN, Henry Berthold; WHITNEY, Donald. On a test of whether one of two random variables is stochastically larger than the other. Annals of Mathematical StatisticsNew York, v. 18, n. 1, 1947, p. 50-60.

MARTINS, Sérgio Da Silva; MEDEIROS, Carlos Alberto; NASCIMENTO, Elisa Larkin. Paving paradise: the road from racial democracy to affirmative action in Brazil. Journal of Black Studies, Nashville, v. 34, n. 6, 2004, p. 787-816.

MOEHLECKE, Sabrina. Ação afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.117, 2002, p. 4.

MORETTIN, Pedro Alberto; BUSSAB, Wilton Oliveira. Estatística básica. São Paulo: Saraiva, 2013.

OECD. Education at a Glance 2016: OECD Indicators. Disponível em http://www.oecd.org/edu/education-at-a-glance-19991487.htm. Acesso em 1 out. 2016.

PINTO, Cristiane Campos Xavier. Pareamento. In: MENEZES-FILHO, Naercio; PINTO PINTO, Cristiane Campos Xavier (orgs.). Avaliação econômica de projetos sociais. São Paulo: Fundação Itaú Social, 2017, p. 7-186.

PEREIRA, Joaquim Israel Ribas; BITTENCOURT, Maurício Vaz Lobo; SILVA JUNIOR, Walcir Soares Da. Análise do impacto da implantação das cotas na nota Enade 2008. ENCONTRO NACIONAL DA ANPEC, 41, 2013. Anais … Foz do Iguaçu: Anpec, 2013.

ROTHSTEIN, Jesse; YOON, Albert. Mismatch in law school, working paper, 2007.

SANDER, Richard. A systemic analysis of affirmative action in american law schools. Stanford Law Review. Stanford, v. 5, 2004, p. 367- 478.

SOWELL, Thomas. Affirmative action around the world: an empirical study. London: Yale University Press, 2004.

STATACORP. Stata statistical software: Release 13. College Station, TX: StataCorp LP, 2013.

ROSENBAUM, Paul; RUBIN, Donald. The central role of the propensity score in observational studies for causal effects. Biometrika, Oxford v. 70, 1983 p. 41-55.

TAVOLARO, Lilia. Affirmative action in contemporary Brazil: Two institutional discourses on race. International Journal of Politics and Cultural Science, London, n. 19, 2008, p. 145-160.

THERNSTROM, Stephan; THERNSTROM, Abigail. America in black and white: one nation, indivisible. New York: Simon & Schuster, 1997.

WILCOXON, Frank. Individual comparisons by ranking methods. Biometrics, New York, v. 1, 1945, p. 80-83.

WOOLDRIDGE, Jeffrey. Econometric analysis of cross section and panel Data. Cambridge: MIT Press, 2002.

Published

2021-04-24

How to Cite

Franco, A. M. de P., Oliveira, K. F. de, & Esperidião, F. (2021). The quota’s law in high education: assessing the mismatch hypothesis in the case of Federal University of Sergipe. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e63420, p. 1–28. https://doi.org/10.5902/2318133863420