The impact of Covid-19 on school life: a study about the work of school managers in Jacobina/BA
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133863188Keywords:
Gestão Escolar, Trabalho dos Gestores, Escolas municipais, Pandemia.Abstract
This article is the result of an exploratory research whose objective was to understand the changes that occurred in the work of school managers during Covid-19 pandemic. Management's work involves a series of attributions inherent to the dimensions that guide the functioning of schools, and the sudden arrival of the pandemic caused these professionals have their forms of action changed in an emergency. The research was developed with principals of municipal schools in Jacobina/BA. Data analysis allows us to infer that managers are making efforts to guarantee the provision of teaching and school functioning and have been facing difficulties in carrying out their activities remotely.
Key-words: school management; work of managers; municipal schools; pandemic.
Downloads
References
BRASIL. O que é a covid-19. Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca. Acesso em 15 out. 2020.
BIMBARATI, Ana Paula. Como estão as escolas de referência no Ideb na quarentena? Revista Nova Escola. Acesso em: https://novaescola.org.br/conteudo/19592/como-estao-as-escolas-de-referencia-no-ideb-na-quarentena. Acesso em 15 out. 2020.
FERREIRA, Anna Rachel. Mudança de rotina: como se manter próximo das famílias em tempos de pandemia. Revista Nova Escola São Paulo. Acesso em: https://novaescola.org.br/conteudo/19087/mudanca-de-rotina-como-se-manter-proximo-das-familias-em-tempos-de-pandemia. Acesso em 15 out. 2020.
JACOBINA/BA. Lei municipal n. 1.231, de 17 de dezembro de 2013: dispõe sobre o plano de cargos, carreira e remuneração dos profissionais da educação básica do município. 17 de dezembro de 2013.
LEAL, Ione O. Jatobá. A percepção dos diretores acerca da gestão das escolas municipais de Jacobina/BA. Salvador: Uneb, 2016. 164f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade. Universidade do Estado da Bahia.
PERES, Maria Regina. Novos desafios da gestão escolar e de sala de aula em tempos de pandemia. Revista Administração Educacional, Recife, v. 11, n . 1, 2020, p. 20-31.
ROHSNER, Juliana. Gestão escolar e pandemia: novos e antigos desafios e possibilidades. E-Docente, São Paulo. Disponível em https://www.edocente.com.br/gestao-escolar-e-pandemia-novos-e-antigos-desafios-e-possibilidades. Acesso em 15 out. 2020.
SOARES, Erineuda do Amaral; FERREIRA, Helena; ARAÚJO, Patrícia. O papel do gestor escolar e sua implicação no processo de ensino aprendizagem. ENCONTRO ESTADUAL DA ANPAE, 4, 2020. Brasília: Anpae, 2020, p. 162-167.
MARTINS, Ana P. Maioli; BOCANELLI, Cláudio R. O papel do diretor de escola frente aos novos desafios da gestão escolar. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 7, n. 2, 2010, p. 80-85.
YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre. Penso, 2016.
VANDRESEN, Ana Sueli Ribeiro; FREITAS, Maria do Carmo Duarte. Conhecimentos administrativos necessários para o gestor. Disponível em http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/352-4.pdf. Acesso em 3 fev. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.