The impact of national guidelines for the humanistic formation of the undergraduate course in Public Administration of UFRRJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133842328

Keywords:

projeto pedagógico, administração pública, formação humanística, UFRRJ

Abstract

This text aims to discuss the results of the reformulation of the pedagogical project of the 2017 Undergraduate Course in Public Administration at the Federal Rural University of Rio de Janeiro - UFRRJ - in comparison with the 2010 pedagogical project and the criticisms contained about it in Baptista (2017). Methodologically, we analysed 38 subjects that make up students' training in credits contained in the PPCGAP, specifically, paying attention to the menus of 24 mandatory subjects regarding: general objective, specific objectives, menu, program content, bibliographical references. In the case of the new PPCGAP/2017 from UFRRJ, we can, in fact, situate a humanistic formation. In the basic training cycle, which runs from the first to the fourth period, almost 65% of the subjects address issues of social inequality, class, gender, race and sexuality. In the new PPCGAP / 2017 there is a clear and direct mention of the types of inequalities, violation of rights and the public manager's commitment to solving these and other problems. Finally, what we can see is that the new PPCGAP/2017 is guided in a humanistic, critical sense and situated in a democratic perspective in the context of combating social inequalities.

Key-words: pedagogical project, public administration, humanistic formation, UFRRJ.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinicius Ferreira Baptista, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor Adjunto do Departamento de Administração Pública e do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Territorial e Políticas Públicas da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

References

BAPTISTA, Vinicius Ferreira. Diretrizes nacionais e o descompasso na formação humanística do curso de graduação em Administração Pública da UFRRJ. Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 6, n. 13, 2017, p. 101-119.

BARROS, José D’Assunção. Igualdade e diferença: construções históricas e imaginárias em torno da desigualdade humana. Vozes: Petrópolis, 2016.

BENHABIB, Seyla. Dignity in adversity: human rights in troubled times. Cambridge: Polity, 2011.

BORILLO, Daniel. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Boitempo: São Paulo, 2016

FRASER, Nancy. Scales of justice: reimagining political space in a globalizing world. New York, United States: Columbia University Press, 2009.

GUIMARÃES, Antonio Sergio Alfredo. Racismo e antirracismo no Brasil. São Paulo: 34, 2009

HONNETH, Axel. Suffering from indeterminacy: an attempt at the reactualization of hegel's philosophy of right - two lectures. Assen: Van Gorcum, 2000.

HOOKS, Bell. Ensinando e transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

HOULSTON, James. Cidadania insurgente: disjunções da democracia e da modernidade no Brasil. Companhia das Letras: São Paulo, 2013.

MARSHALL, Thomas Humprey. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967

MATIAS-PEREIRA. Curso de administração pública: foco nas instituições e ações governamentais. São Paulo: Atlas, 2010

PIRES, Valdemir Aparecido; MIDLEJ, Suylan de Almeida Midlej; FONSECA, Sérgio Azevedo; VENDRAMINI, Patrícia; COELHO, Fernando de Souza|. Campo de políticas públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais. Administração Pública e Gestão Social, Rio Claro, v. 6, n. 3, 2014, p. 110-126.

RAWLS, John. Justice as Fairness: A restatement. Massachusetts: Harvard University Press, 2001.

UFRRJ. Projeto pedagógico do curso de Administração Pública de 2017. Seropédica: UFRRJ, 2017. Disponível em http://cursos.ufrrj.br/grad/admpublica/ppp-projeto-politico-pedagogico. Acesso em 30 jan. 2020.

UFRRJ. Projeto pedagógico do curso de Administração Pública de 2010. Seropédica: UFRRJ, 2010.

YOUNG, Iris Marion. Responsability for Justice. Oxford: Oxford University Press, 2011.

Published

2021-01-08

How to Cite

Baptista, V. F. (2021). The impact of national guidelines for the humanistic formation of the undergraduate course in Public Administration of UFRRJ. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–20. https://doi.org/10.5902/2318133842328