Epistemology of models in institutional evaluation: a study about Spaece-alfa adopted by the government of the state of Ceará/Brasil

Authors

  • Marian Cristina Alves de Abreu Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Ana Cléa Gomes de Souza Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Marcos Antonio Martins Lima Universidade Federal do Ceará (UFC) Faculdade de Educação (FACED) https://orcid.org/0000-0001-5541-6220

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133832097

Abstract

The present article aims to present the epistemological foundations of the models in educational evaluation, taking them as a means to broaden the understanding of the consequential validity that underlies large-scale assessments, notably the Permanent System for Evaluation of Basic Education in Ceará. As for nature, it is an exploratory and bibliographical research whose base is based on queries to sites, periodicals, legislation and dissertations. Through the epistemological study in educational evaluation, a reflection on the institutional evaluation and the challenges inherent to the Permanent System of Evaluation of Basic Education of Ceará - Literacy - Spaece-Alfa - is presented. The researches of Lima, Pequeno and Melo (2008), Lima (2012), Costa (2016), Junior and Farias (2016) and Soares and Werle (2016) point out the relevance of Spaece-Alfa , but the need to understand literacy as a complex process beyond the proficiency scales considering the trinomial teaching-learning-assessment.

Key-words:  epistemology of evaluation; evaluation systems; Spaece-Alfa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marian Cristina Alves de Abreu, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Programa de Pós-graduação em Educação

Núcleo de Avaliação Educacional

Ana Cléa Gomes de Souza, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Programa de Pós-graduação em Educação

Núcleo de Avaliação Educacional

Marcos Antonio Martins Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC) Faculdade de Educação (FACED)

Departamento de Fundamentos da Educação (DFE)

Programa de Pós-graduação em Educação

Núcleo de Avaliação Educacional

References

ALVES, Maria Palmira Carlos. Currículo e avaliação: uma perspectiva integrada. Porto: Porto, 2004.

ANDRIOLA, Wagner Bandeira; ANDRIOLA, Cristiane Gomes. Avaliação da qualidade educacional da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, 2009, p. 153-168.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. N.9394/96. Brasília, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.

CEARÁ, Secretaria de Educação. Mapa dos resultados do programa de alfabetização na idade certa. Fortaleza, 2016. Disponível em:

http://www.paic.seduc.ce.gov.br/index.php/resultados/mapas-dos-resultados. Acesso em 23 abr. 2017.

COSTA, Deane Monteiro Vieira. O Programa de Alfabetização do Estado do Ceará que inspirou o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - Pnaic - e o seu ideário político de avaliação externa. Revista Brasileira de Alfabetização, v. 1, n. 3, 2016, p.15-27.

SOBRINHO, José Dias; BALZAN, Nilton Cesar (org.). Avaliação institucional: teoria e experiências. São Paulo: Cortez, 2011.

FREITAS, Dirce Nei Teixeira de. Avaliação da educação Básica no Brasil: características e pressupostos. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Marialva (org.). Ciclo de debates: vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil. Florianópolis: Insular, 2013.

GUBA, Egon. George; LINCOLN, Yvonna Session. Avaliação de quarta geração. Campinas: Unicamp, 2011.

GUSMÃO, Joana Buarque de; RIBEIRO, Vanda Mendes. Colaboração entre estado e municípios para a alfabetização de crianças na idade certa no Ceará. Cadernos Cenpec, v. 1, n. 1, 2011, p.9-34.

LIMA, Alessio Costa. Ciclo de avaliação da educação básica do Ceará: principais resultados. Estudos em Avaliação Educacional, v. 23, n. 53, 2012, p. 38-58.

LIMA, Alessio Costa; MELO, Maria Noraelena Rabelo; PEQUENO, Maria Iaci Cavalcante. Avaliação da alfabetização no Ceará: principais resultados da primeira edição do Spaece-Alfa. Estudos em Avaliação Educacional, v. 19, n. 41, 2008, p. 465-482.

LIMA, Marcos Antonio Martins. Auto-avaliação institucional na educação superior: projeto aplicado em cursos de administração. Fortaleza: UFC, 2008.

LIMA, Marcos Antônio Martins; MARINHO, Gabrielle Silva. Gestão escolar: práticas nas escolas da rede pública municipal de Fortaleza/CE. ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16, 2012. Anais ... Campinas: Anfope, 2012.

LIMA, Marcos Antonio Martins; et al. Funções da gestão educacional: planejamento, organização, direção e controle nas escolas municipais de Aquiraz/CE, Brasil. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n. 3, 2014, p. 127-146.

MAGALHÃES JÚNIOR, Antônio Germano; FARIAS, Maria Adalgiza de. Spaece: uma história em sintonia com avaliação educacional do governo federal. Revista de Humanidades, v. 31, 2006, p. 525-547.

OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro; ROCHA, Gladys. Avaliação em larga escala no Brasil nos primeiros anos do ensino fundamental. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 23, 2007. Anais ... Porto Alegre: Anpae, 2007.

RIBEIRO, Ana Paula de Medeiros. A avaliação diagnóstica da alfabetização norteando os caminhos para o êxito do processo de alfabetizar crianças. Fortaleza: UFCE, 2011. 374f. Tese (doutorado em Educação). Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira.

RODRIGUES, Pedro. Avaliação Curricular. In: ESTRELA, Albano; NÓVOA, Antonio (org.). Avaliações em educação: novas perspectivas. Portugal: Porto, 1993, p. 15-76.

SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, Ceris Ribas da. Os fundamentos da prática de ensino da alfabetização e do letramento para as crianças de seis anos. In: BRASIL. Alfabetização e letramento na infância. Disponível em http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/Formacao/150630AlfabetizacaoeLetramento.pdf. Acesso em 23 abr. 2017.

SILVA, Janssen Felipe da. Avaliação educacional: fundamentos teóricos e relação com a política educacional. SEMINÁRIO REGIONAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO DO NORDESTE, ENCONTRO ESTADUAL DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 7, 2012. Anais ... Recife: Anpae, 2012, p. 1-12.

SOARES, Erineuda do Amaral; WERLE, Flávia Obino Corrêa. Sistema de avaliação da educação básica do Ceará: a importância do foco na aprendizagem. Revista Exitus, v. 6, 2006, p. 159-179.

UFJF. Sistema permanente de avaliação da educação básica do ceará. Juiz de Fora, 2016. Disponível em http://www.spaece.caedufjf.net. Acesso em 15 abr 2017.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional: teoria, planejamento, modelos. São Paulo: Ibrasa, 2000.

VIANNA, Heraldo Marelim. Introdução à avaliação educacional. São Paulo: Ibrasa, 1989.

VIANNA, Heraldo Marelim. Fundamentos de um programa de avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, n. 28, 2003, p. 23-28.

VIEIRA, Sofia Lerche. Políticas e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. RBPAE, v. 23, n. 1, 2007, p. 53-69.

VIEIRA, Sofia Lerche. Gestão, avaliação e sucesso escolar: recortes da trajetória cearense. Estudos em Avaliação Educacional, v. 21, n. 60, 2007, p. 45-60.

Published

2018-08-21

How to Cite

Abreu, M. C. A. de, Souza, A. C. G. de, & Lima, M. A. M. (2018). Epistemology of models in institutional evaluation: a study about Spaece-alfa adopted by the government of the state of Ceará/Brasil. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 7(16), 11–24. https://doi.org/10.5902/2318133832097

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)