National guidelines and decompassing in the humanistic formation of public Administration undergraduate program in UFRRJ

Authors

  • Vinicius Ferreira Baptista Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133826212

Abstract

The text aims to discuss the pedagogical project of the Public Administration undergraduate program of the Federal Rural University of Rio de Janeiro. We rely on official documents of that institution as well as the National Curricular Guidelines. We analyse the content of the project and the curricular matrix, which proposes a humanistic formation. We understand that there is a mismatch of the humanistic formation. Such formation is not humanistic because it negates basic elements of social inequalities, and does not adequately prepare the student for a critical analysis of social reality. It is mechanical and presents a mismatch between the theoretical plan in the pedagogical project and in its pedagogy itself, portrayed in the matrix and in the disciplines that composes it.

Key-words: pedagogical project, public administration, humanistic formation, UFRRJ.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinicius Ferreira Baptista, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Administrador. Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor Adjunto do Departamento de Administração Pública da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

References

BOERE, Natalia. Alunas denunciam três casos de estupro na Rural em dois meses. O GLOBO, Rio de Janeiro, 6 abr. 2016. Disponível em http://oglobo.globo.com/rio/alunas-denunciam-tres-casos-de-estupro-na-rural-em-dois-meses-19022263. Acesso em 16 mar. 2017.

BORILLO, Daniel. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GUIMARÃES, Antonio Sergio Alfredo. Racismo e antirracismo no Brasil. São Paulo: 34, 2009.

HOOKS, Bell. Ensinando e transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

HOULSTON, James. Cidadania insurgente: disjunções da democracia e da modernidade no Brasil. Companhia das Letras: São Paulo, 2013.

MARSHALL, Thomas Humprey. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

MATIAS-PEREIRA. Curso de administração pública: foco nas instituições e ações governamentais. 3. Ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MIGUEL, Luis Felipe; BIROLI, Flávia. Feminismo e política: uma introdução. São Paulo: Boitempo, 2014.

O GLOBO. Alunos registram abandono no campus da UFRRJ, em Seropédica. Rio de Janeiro, s/d. Disponível em http://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/alunos-registram-abandono-no-campus-da-ufrrj-em-seropedica-7847009. Acesso em 16 mar. 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO RIO DE JANEIRO. Projeto pedagógico do curso de Administração Pública. Seropédica: UFRRJ, 2010.

VIEIRA, Leonardo. Alunos da UFRRJ denunciam problemas em dossiê. O GLOBO, Rio de Janeiro, 16 mar. 2013. Disponível em http://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/alunos-da-ufrrj-denunciam-problemas-em-dossie-7846985. Acesso em 16 mar. 2017.

Published

2017-09-26

How to Cite

Baptista, V. F. (2017). National guidelines and decompassing in the humanistic formation of public Administration undergraduate program in UFRRJ. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 6(13), 101–119. https://doi.org/10.5902/2318133826212

Issue

Section

Artigos