National training program of municipal education councillors in Amcentro/RS: impacts and perspectives to the management education

Authors

  • Marilene Gabriel Dalla Corte Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Andrelisa Goulart de Mello Universidade Federal de Santa Maria
  • Marina Lara Silva dos Santos Teixeira Universidade Federal de Santa Maria
  • Francine Mendonça da Silva Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133820467

Abstract

This production is related to the National Training of Municipal Education Councillors Program - Pró-Conselho -, considering one of the actions about democratization policy of education management in Brazil. The impacts and prospects of continuing education developed by Pró- Conselho were analyzed and also the performance of municipal education councilors in the region Amcentro - RS. As main result, was identified the strengthening of Municipal Education Councils like Education System organ, having as base the reflection on the fundamentals of public policy and educational management; [re] activation or [re] articulation of Education Councils already existed; the creation of Municipal Education Systems; strengthening of virtual shared network in the municipal educational administration. The impacts and perspectives reverberate in the required understanding and the realization of a collective educational work and which considers that the educational policies need to be defined, articulated and implemented in the logic of qualification and interdependence in the municipal educational administration.

Key-words: municipal education council, continuing training, public policy, educational management.

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Author Biographies

Marilene Gabriel Dalla Corte, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Professora Doutora pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar, do Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria (ADE/CE/UFSM). Coordenadora Substituta do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria (PPPG/CEUFSM). Coordenadora Geral do Pró-conselho – UFSM. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa GESTAR/CNPq/UFSM. Pesquisadora junto ao programa Observatório da Educação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Nível Superior – CAPES, desenvolvido pelo grupo de pesquisa ELOS/CNPq/UFSM.

Andrelisa Goulart de Mello, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação do Centro de Educação da mesma instituição. Professora da Educação Básica no Colégio Santanna em Santa Maria-RS.

Marina Lara Silva dos Santos Teixeira, Universidade Federal de Santa Maria

Estudante do Curso de Matemática Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria

Francine Mendonça da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Franciscano, especialista em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria e professora formadora e apoio administrativo do Curso de Formação Continuada de Conselheiros Municipais (Pró-Conselho/UFSM) no Rio Grande do Sul, vinculado ao Programa Nacional de Capacitação dos Conselheiros Municipais de Educação SEB/MEC.

Published

2015-11-15

How to Cite

Dalla Corte, M. G., Mello, A. G. de, Teixeira, M. L. S. dos S., & Silva, F. M. da. (2015). National training program of municipal education councillors in Amcentro/RS: impacts and perspectives to the management education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 5(9), 75–92. https://doi.org/10.5902/2318133820467

Issue

Section

Artigos