Face in silicon: otherness in the purist mirror of technology
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065792931Keywords:
Face, Philosophy, EthicsAbstract
Contemporary times marked by technological purism, an aesthetic of objectivity, transparency, and algorithmic efficiency, distance themselves from the philosophical ethical proposal conceived by Levinas (2008). In this context, we observe that Levinasian ethics is disfigured by the logic of reducing the other to data, images, and profiles; the face, a symbol of ethical interpellation, becomes a flat reflection on the digital surfaces that mirror but do not embrace the infinite responsibility for the other. In this text, we start from the hypothesis that the logic of technological purism, analogous to cubism in art, by seeking pure and intelligible forms, promotes a type of sterilization of alterity, in which the other ceases to be an ethical appeal and becomes an object of reading, prediction, and algorithmic control. Such a process undermines the ethics of the face proposed by Levinas (2008) and intensifies the liquidity of human relationships already diagnosed by Bauman (2001). Thus, aligning three strands (i) the radical ethical otherness of Levinas (2008), (ii) technological purism as a development of a modern aesthetic thought (via cubism), and (iii) the anxieties of Bauman's liquid modernity, which presents society in a constant process of change while also retaining certain aspects. Thus, the discussion proposed in this article aims to break with the apparent neutrality of technology and investigate how it ethically affects the relationship with the other when it comes to otherness. Therefore, we consider that this infinite proximity (Levinas, 2008) serves as the starting point for the construction of ethical philosophy.
Downloads
References
ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna: do iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. In: DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DERRIDA, Jacques. Da hospitalidade. Com Anne Dufourmantelle. Tradução de Antônio Romane. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1999.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Petrópolis: Vozes, 2018.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2015.
HERÁCLITO. Fragmentos. Tradução, introdução e notas de Leonardo Vieira de Almeida. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
KANT, Immanuel. Fundamentação da metafísica dos costumes. Tradução de Paulo Quintela. Lisboa: Edições 70, 2007.
LÉVINAS, Emmanuel. Ética e infinito: diálogos com Philippe Nemo. Tradução de Cristina Murachco. Petrópolis: Vozes, 1997.
LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito: ensaio sobre a exterioridade. Tradução de José Pinto Ribeiro. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2008. (Biblioteca de Filosofia Contemporânea, v. 5). ISBN 978-972-44-1374-7.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução de Alain François et al. Campinas: Editora da Unicamp, 2007
RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Tradução de Luci Moreira Cesar. Campinas: Papirus, 1991.
SIMONDON, Gilbert. O modo de existência dos objetos técnicos. Tradução de Luís Antônio Oliveira. São Paulo: É Realizações, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.



