A short introduction to academic writing and academic work
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065785440Keywords:
Academic genres, Article, Abstract, Annotation, Bibliographic researchAbstract
For philosophy students, the transition from high school to university means having to fulfil significantly more complex and demanding requirements when it comes to academic reading and writing. Especially in the initial semesters, one of the main difficulties students face is a lack of a clear understanding of (i) the structure of philosophical texts, (ii) the basic characteristics of academic genres and (iii) some ordinary tasks involved in academic work. The goal of this article is to provide a summary explanation of these three points and, at the end, to offer a suggested reading list that will enable a deeper understanding of each of these topics.
Downloads
References
AQUINO, Ítalo de S. Como escrever artigos científicos. 7. ed. São Paulo: Saraiva, 2010.
BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 39. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.
DINIZ, Débora; MUNHOZ, Ana Terra M. Cópia e pastiche: o plágio na comunicação acadêmica. Argumentum, v. 1, n. 3, p. 11-28, 2011.
EMEDIATO, Wander. A fórmula do texto: redação, argumentação e leitura. São Paulo: Geração Editorial, 2008.
FOLSCHEID, Dominique ; WUNENBURGER, Jean-Jacques. Metodologia filosófica. Tradução: P. Neves. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
GARCIA, Othon. M. Comunicação em prosa moderna. 25. ed. Rio de Janeiro: Fundação FGV, 2006.
KURY, Adriano. G. Para falar melhor e escrever o português. 2. ed. revista e atualizada. Rio de Janeiro: Lexicon, 2013.
LAZZARIN, Luís F. Introdução à escrita acadêmica. Santa Maria: UFSM, NTE, UAB, 2016.
LIBANEO, João Batista. Introdução à vida intelectual. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2006.
MARTINICH, Aloysius. P. Ensaio filosófico: o que é, como se faz. Tradução: A. Sobral. São Paulo: Loyola, 2002.
MOTTA-ROTH, Désirré; HENDGES, Graciela R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola editorial, 2010.
PIACENTINI, Maria Tereza Q. Manual da boa escrita: vírgula, crase, palavras compostas. 2. ed. Rio de Janeiro: Lexicon, 2017.
PORTA, Mário. A Filosofia a partir de seus problemas: didática e metodologia do estudo filosófico. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2004.
SACRINI, Marcus. Leitura e escrita de textos argumentativos. São Paulo: Edusp, 2019.
SACRINI, Marcus. Introdução à análise argumentativa: teoria e prática. São Paulo: Paulus, 2016.
SEVERINO, Antônio. Como ler um texto de filosofia. São Paulo: Paulus, 2008. (Destaque: parte 1.)
WESTON, Anthony. A arte de argumentar. 2. ed. Tradução e apêndice: D. Murcho. Lisboa: Gradiva, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.