A short introduction to academic writing and academic work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065785440

Keywords:

Academic genres, Article, Abstract, Annotation, Bibliographic research

Abstract

For philosophy students, the transition from high school to university means having to fulfil significantly more complex and demanding requirements when it comes to academic reading and writing. Especially in the initial semesters, one of the main difficulties students face is a lack of a clear understanding of (i) the structure of philosophical texts, (ii) the basic characteristics of academic genres and (iii) some ordinary tasks involved in academic work. The goal of this article is to provide a summary explanation of these three points and, at the end, to offer a suggested reading list that will enable a deeper understanding of each of these topics.

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Author Biography

Flavio Fontenelle Loque, Federal University of Lavras

Flavio Fontenelle Loque é doutor em filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais e professor do Departamento de Ciências Humanas da Universidade Federal de Lavras. É autor de John Locke and the grounds for toleration (Springer, 2022) e de Ceticismo e religião no início da Modernidade (Loyola, 2012), traduzido na Itália como Scetticismo e religione all’inizio dell’età moderna (Morcelliana, 2018). Publicou ainda a Conversa com o Senhor de Sacy sobre Epiteto e Montaigne e outros escritos (Alameda, 2014), Do espírito geométrico e da arte de persuadir e outros escritos de ciência, política e fé (Autêntica, 2017), ambos de Blaise Pascal, Diálogo sobre o tema da Divindade, de François de La Mothe Le Vayer (Editora UFMG, 2014), e Quatro textos sobre a intolerância, com escritos de François de La Chaise, Pierre Jurieu e Jonas Proast (Scientiae Studia, 2022). Com Fábio Fortes e Wellington Ferreira Lima, elaborou uma edição comentada e bilíngue (latim-português) da Carta sobre a tolerância, de John Locke (Autêntica, 2019). Em parceria com Loraine Oliveira, traduziu diferentes obras de Pierre Hadot, como Exercícios Espirituais e Filosofia Antiga (É Realizações, 2014).

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Published

2024-06-12

How to Cite

Loque, F. F. (2024). A short introduction to academic writing and academic work. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 10(1), e5/1–23. https://doi.org/10.5902/2448065785440