New high school: a search for foundations in time of curriculum restructuring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065767473

Keywords:

novo ensino médio, currículo, conservação.

Abstract

This paper intends to answer the following question: on what basis should education be developed in times of curricular restructuring? According to this central problem, we aim to present the main changes in the documents that legislate on the reformulation of education in our country and to present a defense of the importance of disciplinary boundaries. As a theoretical reference for the development of the work, it was used: Hannah Arendt, in: The crisis in education; Terry Shinn, in: Science production and diffusion regimes: towards a transversal organization of knowledge, Ronai Rocha: When no one educates, questioning Paulo Freire and Teaching Philosophy and Curriculum. As a theoretical basis on the study of curricular theory, we used André Chervel: History of school subjects and Michael Young: Knowledge and Curriculum. We defend that the school, to fulfill its role of educating, should not give up teaching. And, as the one who teaches and the one who teaches, must teach something, the foundations on which the educational act must be built, are called curricular components or disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ellen Maianne Santos Melo, Instituto Federal de Alagoas, Maceió, AL

Professora doutoranda do Instituto Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil

Walter Matias Lima, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL

Professor doutor da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil.

References

AGUIAR, Márcia Ângela e DOURADO, Luiz Fernandes (Org.). A BNCC na contramão do PNE. Recife: ANPAE, 2018.

ARENDT. Hannah. A crise na educação. In: ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - Ensino Médio. Brasília: Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/bncc-ensino-medio>. Acesso em: 07 dez. 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Disponível em:http://novoensinomedio.mec.gov.br/resources/downloads/pdf/dcnem.pdf. Acesso em: 04 dez. 2018.

BRASIL. Lei 13.415. Brasília: Edições Câmara, 2017.

BRASIL. Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992. Acesso em: 14 fev. 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Porto Alegre: Teoria & Educação, n. 2, 1990.

GALIAN, Cláudia Valentina Assumpção e LOUZANO, Paula Baptista Jorge. Michael Young e o campo do currículo: da ênfase no “conhecimento dos poderosos” à defesa do “conhecimento Poderoso”. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo: Vol. 40, nº 4, p. 1108-1124, out. 2014.

LABAREE, David F. How to suceed in school without really learning. Yale: Yale University Press, 1998.

MACEDO, Elizabeth. Base nacional comum curricular: A falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Belo Horizonte: Educação em Revista, v.32, n. 02, junho. 2016.

RAMALHO, Ellen Maianne Santos Melo. Reforma do ensino médio: uma análise da implementação da Lei 13.415/17 nas escolas de Arapiraca. In: Simpósio Internacional de Educação, 9º. Aracajú-SE. Anais. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/simeduc/issue/view/19/showToc. Acesso em: 11 mar. 2020.

ROCHA, Ronai Pires da. Ensino de Filosofia e Currículo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

___________. Quando ninguém educa: questionando Paulo Freire. São Paulo: Contexto, 2017.

SHINN, Terry. Regimes de produção e difusão de ciência: rumo a uma organização transversal do conhecimento. Scientiæ studia, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 11-42, 2008.

YOUNG, Michael, F. D. Why educators must differentiate knowledge from experience? Journal of the Pacific Circle Consortiumfor Education, v. 22, n. 1, p. 9-20, Dez. 2010.

_____________. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Rio de Janeiro: Rev. Bras. Educ., v. 16, n. 48, p. 609-623, dez. 2011. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782011000300005&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em: 04 fev. 2021. https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000300005.

_____________. Conhecimento e currículo: do socioconstrutivismo ao realismo social na sociologia da educação. Porto: Porto editora, 2010

Published

2021-12-30

How to Cite

Melo, E. M. S. ., & Lima, W. M. (2021). New high school: a search for foundations in time of curriculum restructuring. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 7, e15/1–20. https://doi.org/10.5902/2448065767473

Issue

Section

Dossiê Ensino de Filosofia, BNCC e Reforma do Ensino Médio