Fhilosophy and Geography: interweaving in an autobiographical and literary perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065765091

Keywords:

, Philosophy, Geography, Literature, Teacher

Abstract

This article intends to highlight the connections between autobiography and experiences in the field of Philosophy by a Geography professor. The purpose is to explore the territory of geographic knowledge highlighting its contact zones with philosophical knowledge. Therefore, it adopts as an argument the children's literature of O Pequeno Príncipe which, due to its literary, philosophical and geographical peculiarities, presents itself as literary evidence for an attempt to establish intersections between these two fields of knowledge. It concludes by emphasizing that the knowledge dichotomy, despite still being a paradigm that accompanies the modern-positivist history of knowledge production, is denied when theoretical and practical limits destabilize reductionist views on teacher education and professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Cardoso Alves, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Doutorando na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

References

ALLIAUD, Andrea; SUÁREZ, Daniel. El saber de la experiencia. Narrativa, investigación y formación docente, col. Narrativas, (auto)biografías y educación, núm. 3, Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires y Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2011.

ARISTÓTELES. Poética. Trad., Prefácio, Introdução, Comentários e Apêndices de Eudoro de Souza. São Paulo: Ed. Abril Cultural, 1986.

BELMIRO, Celia Abicalil. Provocação e imaginação: diálogos entre narração e descrição na literatura infantil. Idioma, Rio de Janeiro, nº 27, p. 06-18, 2º. Sem. 2014.

BERNARDO, Gustavo. A qualidade da invenção. In: OLIVEIRA, Ieda de. O que é qualidade em literatura infantil e juvenil? Com a palavra o escritor. São Paulo, DCL: 2005.

BEZEMER, Jeff; JEWITT, Carey. Multimodality: A guide for linguists. Manuscript to appear in L. Lotosseliti (ed.) Research Methods in Linguistics (2nd edition). London: Continuum, 2018. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/227335935.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.

CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Cia. Das Letras,1990.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. In: Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CANDIDO, Antônio. A Literatura e a Formação do homem. Remates de Males. Antonio Candido. Campinas: Editora UNICAMP, 1999.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2001.

CONTRERAS, José; PÉREZ DE LARA, Nuria. La experiencia y la investigación educativa, en J. Contreras y N. Pérez de Lara (comps.), Investigar la experiencia educativa, Madrid: Morata, 2010, p. 21-88.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 1992.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografía y educación. Figuras del individuoproyecto, col. Narrativas, (auto)biografías y educación, núm. 1, Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires y Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2009.

DINIZ-PEREIRA, J. E. Da racionalidade técnica à racionalidade crítica: formação docente e transformação social. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v. 1, p. 21-33, 2014. Disponível em: file:///C:/Users/DELL/Downloads/15-Texto%20do%20artigo-37-1-10-20140612%20(1).pdf. Acesso em 25 fev. 2021.

ELIADE, Mircea. Mito e realidade. São Paulo: Perspectiva, 1972.

ESTRABÓN. Geografía. Libros I y II. Introducción general de J. García Blanco; Introducción y notas de J. L. García Ramón y J. García Blanco, Madrid: Editorial Gredos, 1992, p. 559.

FOUCAULT, Michel. Le Souci de la Verite, Magazine Littéraire, n. 207 (mai./1984).

GIDDENS, Anthony. Comte, Popper e o Positivismo. In: GIDDENS, Anthony. Política, Sociologia e Teoria Social. São Paulo: UNESP, 1998.

HEIDEGGER, M. Que é metafisica? Os Pensadores. Tradução de Ernildo Stein. São Paulo: Abril Cultural, 1989.

KANT, Immanuel. Géographie. Physische Geographie. Paris: Aubier, Tradução de Michèle Cohen-Halimi, Max Marcuzzi et Valérie Seroussi, 1999.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: opção descolonial e o significado de identidade em política. Trad. Ângela Lopes Norte. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, nº 34, p. 287-324, 2008.

MINGUZZI, Laura. La historia rechazada, historia como vida signifi cante, Revista Duoda (Barcelona), núm. 40, 2011, p. 66-75.

MOREIRA, Ruy. Marxismo e Geografia (A geograficidade e o diálogo das ontologias). GEOgraphia, Rio de Janeiro, n. 11, 2004.

RAMOS, Graça. A Imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo horizonte: Autêntica, 2011.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine de. O Pequeno Príncipe. Trad.: André Telles e Rodrigo Lacerda. Saraiva, 2015 [1943]. Disponível em: file:///C:/Users/DELL/Downloads/Pequeno%20Pri%CC%81ncipe.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

SUÁREZ, Daniel H. Espacio (auto)biográfico, investigación educativa y formación docente en Argentina: un mapa imperfecto de un territorio en expansión. Revista mexicana de investigación educativa, 2014, v. 19, N. 62, p. 763-786.

Published

2021-11-08

How to Cite

Alves, D. C. (2021). Fhilosophy and Geography: interweaving in an autobiographical and literary perspective. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 7, e11 / 1–20. https://doi.org/10.5902/2448065765091

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua