Skills and abilities for the Philosophy in school: correlations between the Brazilian Curricular Parameters for high school and Lipman’s Philosophy for Children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065743388

Keywords:

Skills and Abilities, Philosophy, Brazilian Curricular Directives, Lipman, Philosophy for Children

Abstract

The present article aims to show that, to some extent, the knowledge of Philosophy recommended in the Brazilian Curricular Parameters for high school is also present in the Matthew Lipman’s Philosophy for Children. It is intended to do a brief presentation of the skills and abilities attributed to Philosophy as a discipline in the Brazilian Curricular Parameters, correlating them with passages of Lipman’s works. Currently, the presence of Philosophy in school and in other spheres of life is continually debased; this text helps us to think: why dodge children and adolescents from a dialogical, significant, contextualized and critical teaching which aims to foster the autonomy of thinking?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Edson Ferreira da Silva, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, São Bernardo do Campo, São Paulo

Professor na Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, São Bernardo do Campo, São Paulo, Brasil.

Patrícia Del Nero Velasco, Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo

Professora na Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo, São Paulo, Brasil.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio – Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMT, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio – Bases Legais. Brasília: MEC/SEMT, 2000.

CATALANI, Cesar; VELASCO, Patrícia Del Nero. A maiêutica socrática e o professor lipmaniano: uma relação possível? Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, v.22, p.2 - 23, 2014.

DANIEL, Marie-France. A filosofia e as crianças. Tradução de Luciano Vieira Machado. São Paulo: Nova Alexandria, 2000.

GRÁCIO, Rui Alexandre. Com que é que se parece uma argumentação? Representações sociais do argumentar. Comunicação e Sociedade, vol. 16, 2009, pp. 101-122.

KOHAN, Walter O. Filosofia para crianças. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

KOHAN, Walter O. Fundamentos para compreender e pensar a tentativa de M. Lipman. In: KOHAN, W. O.; WUENSCH, A. M. (Org.). Filosofia para Crianças: a tentativa pioneira de Matthew Lipman. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998. – (Série Filosofia na Escola)

LIPMAN, Matthew. Pimpa. Tradução de Sylvia J. H. Mandel. São Paulo: Centro Brasileiro de Filosofia para Crianças, 1985.

LIPMAN, Matthew. A descoberta de Ari dos Telles. Tradução de Ana Luiza F. Falconi e Maria Elice de B. Prestes. São Paulo: Centro Brasileiro de Filosofia para Crianças, 1987a.

LIPMAN, Matthew. Issao e Guga. Tradução de Sylvia J. H. Mandel. São Paulo: Centro Brasileiro de Filosofia para Crianças, 1987b.

LIPMAN, Matthew. A filosofia vai à escola. Tradução de Maria Elice de Brzezinski Preste e Lucia Maria Silva Kremer. São Paulo: Summus, 1990.

LIPMAN, Matthew. O pensar na educação. Tradução de Annn Mary Fighiera Pérpetuo. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1995a.

LIPMAN, Matthew. Luísa. Tradução de Ana Luiza F. Falconi. São Paulo: Centro Brasileiro de Filosofia para Crianças, 1995b.

LIPMAN, Matthew; SHARP, Ann Margaret; OSCANYAN, Frederick S. A filosofia na sala de aula. Tradução de Ana Luiza Fernandes Marcondes. São Paulo: Nova Alexandria, 2001.

LORIERI, Marcos Antonio. Filosofia: fundamentos e métodos. Filosofia no ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2002. – (Coleção Docência em Formação)

MONTAIGNE, Michel de. Da educação das crianças. In: MONTAIGNE, Michel de. Ensaios. Tradução de Sérgio Milliet. São Paulo: Abril Cultural, 1980, p. 75-89. (Os pensadores)

PORTA, Mario Ariel González. A filosofia a partir de seus problemas. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

RODRIGUES, Fabrício. Filosofia no Ensino Fundamental II: práticas argumentativas e civilidade. Dissertação. 2019. (Mestrado Profissional em Filosofia) – Universidade Federal do ABC, São Bernardo do Campo.

SHARP, Ann Margaret. Comunidade de Investigação: Educação para a Democracia. In: A Comunidade de Investigação e a Educação para o Pensar. Coleção Pensar, vol. II. Centro Brasileiro de Filosofia para Crianças. São Paulo, 1996, p. 37-47.

SILVEIRA, Renê José Trentin. A filosofia vai à escola? Contribuições para a crítica do Programa de Filosofia para Crianças de Matthew Lipman. Campinas, SP: Autores Associados, 2001. (Coleção Educação Contemporânea)

Published

2020-07-30

How to Cite

da Silva, J. E. F., & Velasco, P. D. N. (2020). Skills and abilities for the Philosophy in school: correlations between the Brazilian Curricular Parameters for high school and Lipman’s Philosophy for Children. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 6, e13/ 1–16. https://doi.org/10.5902/2448065743388

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua