Pedagogy of the "presence": an approach to martin heidegger's "existential analysis" and their consequences in educational processes

Authors

  • José Lucas Omena Gusmão Instituto Federal de Alagoas, Santana de Ipanema, Alagoas
  • Walter Matias Lima Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065730190

Keywords:

Being-there, Other, Death

Abstract

We use the term pedagogy of "presence" to subtly bring Heidegger's thinking to the pedagogical and educational question. The objective of this work is to elucidate a possible reflection on some of the main concepts of Heidegger's philosophy, namely, "being-there", "world", "death", "care", "anguish" and "presence", in the educational processes. We believe that the author's proposal centralizes us in a critical bias towards scientific conventionalism in the face of traditional educational processes. In short, we defend the idea that this analysis puts us in problems that consider humanism and axiological with a key point for an "other thinking" of education, having its most important incidence, in otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Lucas Omena Gusmão, Instituto Federal de Alagoas, Santana de Ipanema, Alagoas

Professor no Instituto Federal de Alagoas, Santana de Ipanema, Alagoas

Walter Matias Lima, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas

Professor da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas

References

BICCA, Luiz. Ipseidade, angústia e autenticidade. Síntese Nova Fase. Belo Horizonte, v. 24, n. 76, 1997, p. 11-36.

DUBOIS, Christian. Heidegger: Introdução a uma leitura. Trad. Bernardo Barros Coelho. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

EMILIO, Sergio. Diversidad e alteridade: la (des) construcción del outro em el espacio escolar. Parte de esta ponencia fue presentada en el Seminario “Calidad y Equidad de la Educación”, organizado por la Asociación Chilena de Currículo Educacional (ACHCED) y Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Viña del Mar

(21-07-2006)

HEIDEGGER, M. Qu'est-ce que la Philosophie. In: Conferências e escritos filosóficos. Trad. Ernildo Stein. São Paulo: Abril Cultural, 1991.

_________. Introdução à filosofia. Trad. Casa Nova. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

_________. Ser e tempo (Volume único). Trad. Márcia de Sá Cavalcanti. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

_________. Being and time. Trad. Joan Stambaugh. New York: Albany, 1996.

_________. Kant und das problem der metaphysik. Frankfurt: Vittorio Klostermann, 1973.

SAFRANSKI, Rudiger. Heidegger; um mestre da Alemanha entre o bem e o mal. Trad. de Lya Luft. São Paulo: Geração Editorial, 2000.

SANTOS, E. S. As angústias impensáveis em relação à angústia de castração. Dissertação de Mestrado. UNICAMP, Campinas, 2001.

Published

2018-02-28

How to Cite

Gusmão, J. L. O., & Lima, W. M. (2018). Pedagogy of the "presence": an approach to martin heidegger’s "existential analysis" and their consequences in educational processes. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 3(2). https://doi.org/10.5902/2448065730190

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua