A critique of educational massification in High School from the Philosophy of Ortega y Gasset
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065744388Keywords:
Philosophy, Teaching, Massification, Existence, Life.Abstract
In this text we seek to analyze the phenomenon of educational massification that occurs in the context of high school and how the teaching of philosophy can contribute to mitigate this process. To this end, the notion of philosophy of the Spanish thinker José Ortega y Gasset (1883-1955) will be presented, especially focused on the analytical reading of What is Philosophy? and The Rebellion of Mass, highlighting its concern with the adequacy of educational programs to the effort to overcome the phenomenon of massification. Thus, it shows how philosophy, due to its specific character, can serve as an instrument against the phenomenon of massification of education. Finally, it indicates the gains of an approximation between the ortheguian philosophy and the reality of our educational programs, especially those that work in High School.
Downloads
References
BERTI, Enrico. Convite à filosofia. São Paulo: Edições Loyola, 2013.
BITTENCOURT, Renato Nunes. O advento do homem-massa. Filosofia, Ano IV, n. 52. São Paulo: Escala, 2010. p. 22-29.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
GHEDIN, Evandro. O ensino de filosofia no Ensino Médio. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
KUJAWSKI, Gilberto. Ortega y Gasset: A aventura da razão. São Paulo: Moderna, 1994.
MARÍAS, Julian. Introdução à Rebelião das Massas. In: ORTEGA Y GASSET, José. A Rebelião das Massas. Campinas: Vide Editorial, 2016. p. 10-35.
MATOS, Junot Cornélio. Filosofando sobre o ensino de filosofia. O que nos faz pensar, [S.l.], v. 24, n. 36, p. 367-382, 2015, mar. 2015. Disponível em: http://oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/index.php/oqnfp/article/view/453. Acesso em: 12 ago. 2019.
OLIVEIRA, Rômulo José; CASTRO-FILHO, Cláudio Marcondes de. Ortega y Gasset: uma possível contribuição para o ensino na atualidade. Revista de Ciências Humanas, v. 17, n. 29, p. 66-87, dez. 2016. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/2207/2184. Acesso em: 12 ago. 2019.
ORTEGA Y GASSET, José. Meditação da técnica. Rio de Janeiro: Livro Ibero-Americano, 1963.
ORTEGA Y GASSET, José. Pedagogia e Anacronismo. [S.l.], [1982]. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/opombo/hfe/cadernos/futuro/pedagogia%20e%20anacronismo.pdf. Acesso em: 19 ago. 2019.
ORTEGA Y GASSET, José. Missão da Universidade. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.
ORTEGA Y GASSET, José. Sobre o estudar e o estudante. In: POMBO, Olga Quatro textos excêntricos. Lisboa: Relógios D’água Editores, 2000. p. 87-103.
ORTEGA Y GASSET, José. A Rebelião das Massas. Tradução de Felipe Denardi. Campinas: Vide Editorial, 2016a.
ORTEGA Y GASSET, José. O que é filosofia? Tradução de Felipe Denardi. Campinas: Vide Editorial, 2016b.
ORTEGA Y GASSET, José. Origem e epílogo da filosofia. Campinas: Vide Editorial, 2018.
RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas: Autores Associados, 2009. (Coleção, formação de professores).
SOUZA, Galileu Galilei Medeiros de; TEIXEIRA NETO, José. Uma proposta de filosofia para o Ensino Médio. Trilhas filosóficas: Revista Acadêmica de Filosofia, v. 5, n. 2, p. 41-56, 2012. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/trilhasfilosoficas/article/view/767. Acesso em: 15 maio 2020.



