About the exercise of the office of professor of philosophy: some conceptual and atitudineis problematizations
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065741010Keywords:
Education, Craft, Training, Philosophy TeachingAbstract
This article aims to reflect on the professor’s craft of philosophy in culture. Therefore, nietzsche’s thought was identified with an initial perspective of an anti-education, as he understood that the philosopher’s office was to oppose the traditional educational model. Having as a methodological procedure the bibliographic research, we used the selection of texts and works that addressed the theme of education in the three phases of Nietzsche’s thought. In the first phase, the texts were considered: “On the future of our educational establishments” (1872) and the “Third Extemporaneous Consideration: Schopenhauer as educator” (1874). In order to problematize the teaching of philosophy as an exercise of a trade, we seek to point out five considerations related to its teaching in educational processes. For this, we have come a theoretical path to consider the importance of teacher amateurism (MASSCHELEIN, SIMONS, 2017); the importance of philosophar and the recognition that philosophy is multifaceted (SAVATER, 2001; CERLETTI, 2009); we also problematize a methodological path (GALLO, 2007) that helps to think of teaching as the exercise of a craft. It is concluded that the teaching of philosophy is a reflective officium, of proposition of other (new) thoughts in our educational processes that not only form, but also (trans)form consciences and their ways of living and acting.
Downloads
References
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
DIAS, Rosa Maria. Nietzsche educador. Rio de Janeiro: Scipione, 1998.
DIAS, Rosa Maria. Nietzsche e a questão do gênio. In: BARRANECHEA, Miguel e PIMENTA NETO (orgs). Assim falou Nietzsche. Rio de janeiro: Sete Letras, 1999.
DIAS, Rosa. Nietzsche e a Música. São Paulo: Discurso Editorial; Ijuí, RS: Editora UNIJUÍ, 2005.
DIAS, Rosa. Nietzsche Educador. São Paulo: Editora Scipione, 1993.
DIAS, Rosa. Nietzsche, a vida como obra de arte. - Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
FRAU, Erica Cristina. É proibido filosofar no ensino médio. Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, v. 4, n. 1, jan – jun, 2018.
GALLO, Sílvio. A filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. In: SILVEIRA, R. J. Trentin; GOTO, Roberto (orgs.). Filosofia no Ensino Médio: temas problemas e propostas. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
HEUSER, Ester Maria Dreher. Filosofia na escola e a imprescindível experiência da solidão. In: TOMAZETTI, Elisete M. (org.) Ensino de Filosofia: experiências, problematizações e perspectivas. Curitiba: Appris, 2015.
LANGON, Mauricio. Ofícios. In: KUIAVA, Evaldo Antônio; SANGALLI, Idalgo José; CARBONARA, Vanderlei. Filosofia, Formação docente e cidadania. Ijuí: Ed. Unijuí, 2008.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
NIETZSCHE, F. W. Sobre o futuro dos nossos estabelecimentos de ensino. In: SOBRINHO, N. C. M (Org.). Escritos sobre educação. 5 ed. Rio de Janeiro: PUC-Rio; São Paulo: Ed. Loyola, 2011.
REITTER, Paul (ed.) Friedrich Nietzsche. Anti-Education: On the Future of Our Educational Institutions. Trad. de Damion Searls e introduce de Chad Wellmon. New York: New York Review Books Classics, 2015.
MELO SOBRINHO, N. C. (Org.). A Pedagogia de Nietzsche. In: NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Escritos sobre educação. 5 ed. Rio de Janeiro: PUC-Rio; São Paulo: Ed. Loyola, 2011.
SAVATER, Fernando. As perguntas da vida. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
XARÃO, José Francisco. Ensinar filosofia ou filosofar? Revista Digital de Ensino de Filosofia. Santa Maria, v. 3., n. 1, jan – jun, 2017.