Esta é uma versão desatualizada publicada em 2021-10-19. Leia a versão mais recente.

THE INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION IN BRAZIL AND ITS LINGUISTIC DEMANDS: A PETITION FOR ENGLISH (ADDITIONAL LANGUAGES) LEARNING INSTITUTIONALIZATION

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148568091

Palavras-chave:

INTERNATIONALIZATION, ACADEMIC LITERACY, ADDITIONAL LANGUAGES LEARNING INSTITUTIONALIZATION

Resumo

The present essay aims to reflect on the internationalization of Higher Education which is the background of the articles published in this special issue Academic literacy in English: pedagogical practices in times of internationalization.  This discussion will explore the linguistic (English) demands imposed by the internationalization of Higher Education and advocate for the institutionalization of English/additional languages learning and teaching support by the universities. The thesis defended in this piece is that without proper provision and learning of these languages for academic purposes by the universities, internationalization initiatives will be ineffective.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Marília Mendes Ferreira, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Possui mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2000), doutorado em Linguística Aplicada por The Penn State University (2005) e pós-doutorado pela Universidade de Bath (Reino Unido) (2013).

Referências

ABREU-E-LIMA, D. M. de; MORAES FILHO, W.; BARBOSA, W. J. C.; BLUM, A. S.. O Programa Inglês sem Fronteiras e a política de incentivo à interna-cionalização do Ensino Superior brasileiro. In: SARMENTO, S.; ABREU-E--LIMA, D. M. de; MORAES FILHO, W. B. (Orgs.). Do Inglês sem fronteiras ao Idiomas sem fronteiras: a construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 19-46.

ALTBACH, P. (Ed). Introduction. In: ALTBACH, P. (Ed.). Global pers-pectives on Higher education, Baltimore, MA: The Johns Hopkins University Press, 2016, p.3-11.BASTURKMEN, H. LSP teacher education: review of literature and suggestions for the research agenda. Ibérica, v. 28, n. 1 p. 17-33, 2014.

BASTURKMEN, H. ESP teacher education needs. Language Teaching, v. 52, n. 3, p. 318-330, 2019.CAMPION, G. C. ‘The learning never ends’: exploring teachers’ views on the transition from General English to EAP. Journal of english for Academic Purposes, v.23, n. 1 p. 59-70, 2016.

CAPES. A internacionalização da universidade brasileira: resultados do questionário aplicado pela Capes. Brasília, DF. 2017. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/a-internacio-nalizacao-nas-ies-brasileiras-pdf. Acesso em 20 maio 2021.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. In: el giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del ca-pitalismo global, Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007, p. 79-91.

CELANI, M.A.A., DEYES, A., HOLMES, J.; SCOTT, M. (Orgs.). esP in Brazil: 25 years of evolution and reflection. São Paulo: EDUC e Mercado das Letras, 2005, p. 13-26.

FERREIRA, M.F; FREITAS, M.S. Ações educativas para a prevenção do plágio: um estudo de universidades no Brasil e no exterior. In: FERREIRA, M. M.; LOUSADA, E. G. (Orgs). Pesquisas sobre letra-mento acadêmico em contexto universitário: a produção do Laboratório de Letramento Acadêmico da UsP. Araraquara: Letraria, 2020, p.157-178.

FERREIRA, M.M.; STELLA, V. R. (Orgs). Introdução. In Redação Acadê-mica: múltiplos olhares para o ensino da escrita acadêmica em português e línguas estrangeiras. São Paulo: Humanitas, 2020, p.15-30.

FERREIRA, M. M.; MACDIARMID,C. Resources for english for Aca-demic Purposes teacher education. Disponível em: at https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/ebook-resources-eap-04112020.pdf.

FINARDI, K.; GUIMARÃES, F.; MENDES, A. Reflecting on Brazilian Higher Education (critical) internationalization. Revista Interna-cional de educação superior, v. 6, p. 1-23, 2019.

FINARDI, K.; GUIMARÃES, F.. Internacionalização, rankings e publi-cações em inglês: a situação do Brasil na atualidade. estudos em Avaliação educacional, v. 28, n. 68, p. 600-626, 2017.

KNIGHT, J. Quality and Internationalization in Higher Educa-tion. OecD Publishing, Paris, 1999. Disponível em: <https://doi.org/10.1787/9789264173361-en>. Acesso em 13 maio 2019.KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of studies in International education, v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004.

KUENZER, A.; MORAES, M.. Temas e tramas na pós-graduação em educação. educação & sociedade, v. 26, n. 93, p. 1341-1362, 2005.

MACHADO-DA-SILVA, C.; FONSECA, V.; CRUBELLATE, J. Estrutura, agência e interpretação: elementos para uma abordagem recursi-va do processo de institucionalização. Revista de Administração contemporânea, v. 9, n. SPE1, p. 9-39, 2005.

NOBRE, L.; FREITAS, R. A evolução da pós-graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production engineering-BJPe, p. 26-39, 2017.

ORNELLAS, L. Práticas de letramento acadêmico, em inglês e portu-guês, em disciplinas de graduação, na área de Ciências Biológicas-um estudo de caso. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2019.

WORDEN, D. Mediation and development of a novice L2 writing teacher’s pedagogical content knowledge of genre. Journal of en-glish for Academic Purposes v. 34, n. 1, p.12-27, 2018.

Downloads

Publicado

2021-10-19

Versões

Como Citar

Ferreira, M. M. (2021). THE INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION IN BRAZIL AND ITS LINGUISTIC DEMANDS: A PETITION FOR ENGLISH (ADDITIONAL LANGUAGES) LEARNING INSTITUTIONALIZATION. Letras, 013–022. https://doi.org/10.5902/2176148568091