On the threats to social equality: a glotopolitical analysis of the representations of the brazilian public opinion about the reinsertion of the spanish language in the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148573505

Keywords:

Spanish language, Linguistic representations, Glotopolitics, Public opinion, Social equality

Abstract

In 2017, in Brazil, a curricular reform was in progress, which led to the construction of a common subject core for the Basic Education and which resulted in the dismissal of the law which regulated the offer of the Spanish language in schools. In the light of glotopolitics, we analyzed the discourse of the comments given in response to three MPs proposal of reinsertion of this language in the curriculum, aiming at disclosing the linguistic representations which supported them. Our corpus enabled us to understand the idea that the Spanish language projects itself as a propeller for the opening to social equality, a risk which a particular sector of the Brazilian society is not willing to take.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glenda Heller Cáceres, Federal University of Paraná

Doutora em Linguística Aplicada (2017, UNISINOS - BR), professora Adjunta do Curso de Letras da Universidade Federal do Paraná. Nesta mesma universidade, é coordenadora da área de espanhol no Centro de Línguas e Interculturalidade e representante do Núcleo PELSE-AUGM. Membro do grupo de pesquisa CNPq “Lenguatge: políticas linguísticas, materiais didáticos e formação de professores de línguas adicionais e/ou estrangeiras”.

João Vitor Nunes Machado, Universidade Federal do Paraná

Aluno de graduação do Curso de Letras - Português.

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado. 3 ed. Lisboa: Editorial Presença, Martins Fontes, 1980.

ARNOUX, Elvira Narvaja. El conocimiento del otro en el proceso de integración regional. Propuestas para la enseñanza media. Blog Miradas sobre la lengua. 2007.

ARNOUX, Elvira Narvaja. El análisis del discurso en Latinoamérica: objetos, perspectivas y debates. Revista Signos. PUCV, Chile, v. 54, n. 107, p. 711-735, 2021.

BEIN, Roberto. Políticas lingüísticas nacionales y de integración regional en América Latina. In: ARNOUX, Elvira N; NOTHSTEIN, Suzana. (ed.) Temas de Glotopolítica: integración regional sudamericana y pan-hispanismo. 1 ed. Buenos Aires: Biblos, 2014.

FARACO, Carlos Alberto. Norma Culta Brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (ed.) Les représentations sociales. Paris: PUF, 1989. Tradução: Tarso Bonilha Mazzotti. Revisão Técnica: Alda Judith Alves Mazzotti. UFRJ - Faculdade de Educação, 1993.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. O mito da conspiração judaico-comunista. Revista de História, Universidade de São Paulo, n. 138, p. 93-105, 1998.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Anticomunismo e antipetismo na atual onda direitista. In: BOHOSLAVSKY, Ernesto; MOTTA, Rodrigo P. S.; BOISARD, Stéphane. (org.) Pensar as direitas na América Latina. São Paulo: Alameda, 2019. (versão do texto publicada na página de Rodrigo Patto Sá Motta em seu perfil da Academia.edu).

MOTTA, Vânia C.; FRIGOTTO, Gaudêncio. Por que a urgência da reforma do Ensino Médio? Medida Provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017). Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 355-372, 2017.

RIBEIRO, Darcy. América Latina: a pátria grande. Rio de Janeiro: Fundação Darcy Ribeiro, 2012.

SIQUEIRA, Sávio. World Englishes, world English: inglês como língua internacional, inglês como língua franca. In: LAGARES, X. C; BAGNO, M. (org.) Políticas da Norma e Conflitos Linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

Published

2023-12-20

How to Cite

Cáceres, G. H., & Machado, J. V. N. (2023). On the threats to social equality: a glotopolitical analysis of the representations of the brazilian public opinion about the reinsertion of the spanish language in the school curriculum. Letras, 1(66), 51–64. https://doi.org/10.5902/2176148573505