Digital curation practices of teaching materials in the pre-service training of language teachers as a teaching activity in digital culture
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148571356Keywords:
CALL, Digital curation, Teacher trainingAbstract
The objective of this investigation is to find out to what extent teachers in pre-service training carry out digital curation practices of teaching materials and whether such practices fit into the different stages of efficient curation. The investigation has a qualitative character and was developed with undergraduate students in Letters, using an online questionnaire. Results show that participants practice preliminary curation, and that the incidence of consolidated curation practices is less common. Our final considerations highlight the importance of training teachers to act in digital culture, especially in educational practices oriented to the development of consolidated curatorship.
Downloads
References
ABBOUT, D. What is digital curation? Edinburgh, UK: Digital Curation Centre, 2008.
BASSANI, P. B. S.; MAGNUS, E. B. Práticas de curadoria como atividades de aprendizagem na cultura digital. In: SANTOS, E. O.; SAMPAIO, F. F.; PIMENTEL, M. (Org.) Informática na Educação: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. Disponível em: <https://ieducacao.ceie-br.org/curadoria>. Acesso em: 21 fev. 2022.
BEVILÁQUA, A. F.; COSTA, A. R.; FIALHO, V. R.; LEFFA, V. J. Princípios de curadoria de recursos digitais em Inglês como Segunda Língua no ELO em Nuvem. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 74, p. 247-268, 2021.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto – Portugal. Porto Editora, 1994.
COSTA, A. R. Professores de línguas “na” e “em” rede? Formação continuada de educadores para práticas abertas de (re)produção de materiais didáticos online. 2016. 146f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, Rio Grande do Sul, 2016.
COSTA, A. R.; BEVILÁQUA, A. F.; KIELING, H. S.; FIALHO, V. R. Paulo Freire hoje na Cibercultura. Porto Alegre: Editora CirKula, 2020a. 100p.
COSTA, A. R.; FIALHO, V. R.; BEVILÁQUA, A. F.; OLIVEIRA, E. 10 anos de Jornada de Elaboração de Materiais, tecnologias e Aprendizagem de Línguas: estado da arte. In: LEFFA, V. J.; FIALHO, V. R.; BEVILÁQUA, A. F.; COSTA, A. R. (Org.) Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em Linguística Aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020b, v. 1, p. 19-43.
DESCHAINE, M. E.; SHARMA, S. A. The Five Cs of Digital Curation: supporting twenty-first-century teaching and learning. Insight: A Journal of Scholarly Teaching (online), v. 10, n. 1, p. 19-24, set. 2015.
DÓNAILL, C. Ó. Collaborative partnerships in CALL materials development. In. 5th WorldCALL Conference: CALLing all the CALLers Worldwide. Chile. 2018. Disponível em: <http://www.zentidosopic.com/images/WorldCALL_2018_Proceedings_compressed.pdf>. Acesso em: 19 fev. 2022.
FIALHO, V. R. Comunidades virtuais na formação de professores de Espanhol Língua Estrangeira a distância na perspectiva da Complexidade. 204f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas. Rio Grande do Sul, 2011.
LEFFA, V. J. Como produzir materiais para o ensino de línguas. In: LEFFA, V. J. (Org.) Produção de materiais de ensino: teoria e prática. 2ª ed. Pelotas: EDUCAT, 2008, p. 15-41.
LEFFA, V. J. Nem tudo que balança cai: Objetos de aprendizagem no ensino de línguas. Revista Polifonia. Cuiabá, v. 12, n. 2, p. 15-45, 2006.
LEFFA, V. J.; COSTA, A. R.; BEVILÁQUA, A. F. O prazer da autoria na elaboração de materiais didáticos para o ensino de línguas. In: FINARDI, K. R.; TÍLIO, R.; BORGES, V; DELLAGNELO, A.; RAMOS FILHO, E. (Org.) Transitando e transpondo n(a) Linguística Aplicada. Campinas: Pontes, 2019, p. 267-297.
LEFFA, V. J.; FIALHO, V. R.; BEVILÁQUA, A. F.; COSTA, A. R. (Org.) Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em Linguística Aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020, v. 1, p. 19-43.
KANTER, B. Content curation primer. 2011. Disponível em: <https://bethkanter.org/content-curation-101/#:~:text=What%20is%20Content%20Curation%3F,%2C%20arranging%2C%20and%20publishing%20information>. Acesso em: 19 mar. 2022.
McGREAL, R. Learning objects: A practical definition. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning (IJITDL), v. 9, n. 1, 2004.
MAGNUS, E. Curadoria de conteúdo digital no ensino superior de moda: ampliação do ambiente pessoal de aprendizagem e exercício da autoria na sociedade em rede. Tese (Doutorado em Diversidade Cultural e Inclusão Social) – Feevale, Novo Hamburgo-RS, Brasil. 2018.
MIHAILIDIS, P.; COHEN, J. Exploring Curation as a core competency in digital and media literacy education. Journal of Interactive Media in Education. Vol. 1, parte 2. 2013.
MOURA, E. C. O artista-curador: propostas para além da criação estético-conceitual. In: 22º Encontro Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas: Ecossistemas Estéticos, 2013, Belém. Anais… Belém: ANPAP/PPGARTES/ICA/UFPA, 2013. p.389-403.
O'REILLY, T. What Is Web 2.0 - Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. O'Reilly Publishing. 2005. Disponível em: <https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html>. Acesso em: 11 mar. 2022.
PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. Parábola. 2019a.
PAIVA, V. L. M. O. Tecnologias digitais no ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista da ABRALIN, v. 18, n. 1. 2019b.
REIS, S. C. As fases de Pesquisas sobre Computer Assisted Language Learning (CALL) no Brasil: identificação do estado da arte. Revista Horizontes De Linguística Aplicada, 11(1). 2013.
TAVARES, V. M. C. Ensino de leitura do Hipertexto: um estudo sobre a preparação de atividades instrucionais em Inglês e Português em escolas de Fortaleza. Revista Hipertextus. Recife, vol. 1, n. 1. 2007.
WEISGERBER, C.; BUTLER, S. Reenvisioning Modern Pedagogy: Educators as Curators. 2012. Disponível em: <https://pt.slideshare.net/corinnew/reenvisioning-modern-pedagogy-educators-as-curators-11879841>. Acesso em: 18 mar. 2022.
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-09 (2)
- 2022-12-21 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ficam concedidos a Letras todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.