Digital literacies in initial language teacher education: action research at two public universities in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148571344

Keywords:

Digital literacies, Digital technologies, Initial language teacher education

Abstract

Initial language teacher education in cyberculture should encompass not only linguistic and pedagogical knowledge, but also knowledge about the integration of digital technologies to the teaching/learning process and the development of digital literacies of these future teachers, so that they can, in turn, work with digital literacies practices in Basic Education (with their own learners). Thus, this article aims to share the results of action research studies in progress at two public universities in Rio de Janeiro related to the initial training of language teachers for the critical appropriation of these technologies by these ELT undergraduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janaína da Silva Cardoso, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Janaína Cardoso, DipRSA (Royal Society of Arts – University of Cambridge); Master in English and Doctor in Linguistic Studies from UFF; Associate Professor and Director of the Institute of Letters at UERJ; UERJ Proscientist and CNPq scholarship holder; leader of the CNPq research group: EAL - Language teaching and learning; coordinator of the CEALD Project - Collaboration, Learning Strategies and Digital Literacy and participant in the ANPOLL WG: Training Educators in Applied Linguistics.

References

CARDOSO, Janaina S. Gamificação na formação inicial e continuada de professores de línguas em tempos de pandemia. In TORRENTES, Greice (org.). Tecnologias digitais na formação docente e no ensino de línguas. São Carlos: Pedro & João, 2022.

CARDOSO, Janaina S. Letramentos digitais e a formação de professores da geração conectada. In: IX Congresso Internacional da Abralin – Anais. vol. 4. Belém: Abralin, 2015.

CARDOSO, Janaina S. Professores da geração Y: mudança de perfil não garante uso mais eficaz de novas tecnologias no contexto educacional. (Con)textos linguísticos, 7 (8.1), 2013b. p 199-219.

CARDOSO, Janaina S. Tecnologia como uma ferramenta poderosa no aprendizado de idiomas. In: POSSAS, S. (org.). Inglês na sala de aula: ação e reflexão. São Paulo: Moderna/ Richmond, 2010.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 5ª ed. Lisboa: Edições 70, 2021.

COPE, Mary; KALANTZIS, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Campinas: Ed. Unicamp, 2020.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos Digitais. Traduzido por Marcos Marcionilo. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FONSECA, Marissol; CARDOSO, Janaina S.. Ensino remoto emergencial na perspectiva de licenciandos: a emergência de crenças, identidades e emoções em um fórum de docentes em formação. Pensares em Revista. São Gonçalo-RJ, n. 23, p. 26-46, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.12957/pr.2021.60468. Acesso em: 23 jul. 2022.

KESSLER, Greg. Technology and the future of language teaching. Foreign language Annuals, v.51, n. 1, 2018. p. 205-218. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/323330702_Technology_and_the_future_of_language_teaching. Acesso em: 10 ago. 2022.

LANKSHEAR; Colin; KNOBEL, Michele. New Literacies: Everyday Practices and Social Learning. Berkshire: Open University Press, 2011.

LUCAS, Margarida; MOREIRA, António. DigComp 2.1: Quadro Europeu de Competência Digital Para Cidadãos: com oito níveis de proficiência e exemplos de uso. Aveiro: Universidade Aberta, 2017. Disponível em: https://erte.dge.mec.pt/sites/default/files/Recursos/Estudos/digcomp2.1.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

PEGRUM, Mark; CARDOSO, Janaina S. Digital literacies in language education: Janaina Cardoso interviews Mark Pegrum. Matraga. v. 26, n. 47, 2019. p.462-469.

RABELLO, Cíntia R. L. Tecnologias Digitais e formação de professores de línguas. In: FARIA FILHO, José R. de; FARBIARZ; Alexandre; CLUA, Esteban W. G.; RABELLO, Cíntia R. L. (Org.). Coletânea Práticas Inovadoras, Lúdicas e Inclusivas: contribuições para o ensino de graduação. Niterói: EDUFF, 2019. (no prelo)

SANTOS, Edméa. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 10, 2009, Braga. Anais eletrônicos… Braga: Universidade do Minho, 2009. Disponível em: https://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/xcongreso/pdfs/t12/t12c427.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

TORSANI, Simone. CALL Teacher Education: language teachers and technology integration. Rotterdam: Sense Publishers, 2016.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, 2005, p. 443 - 466. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022005000300009&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 10 ago. 2022.

Published

2022-12-21 — Updated on 2023-01-09

Versions

How to Cite

Rabello, C. R. L., & Cardoso, J. da S. (2023). Digital literacies in initial language teacher education: action research at two public universities in Rio de Janeiro. Letras, 22–41. https://doi.org/10.5902/2176148571344 (Original work published December 21, 2022)