Students' perceptions about school and non-school literacy practices with digital technologies in an English clu

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148570852

Keywords:

Literacies, Digital technologies, English club, Literacy practices

Abstract

The article problematizes meanings attributed by students to digital technologies (DT) in school and non-school literate practices according to their participation in an English club. Based on the sociocultural approach to literacies and with an ethnographic perspective, we conducted a semi-structured interview with three members of the club around literate practices with DT developed in that context. Based on qualitative interpretations, the results point to ways of inserting subjects into school and non-school literate practices with TD; valuation of DT literate practices, when innovative and; criticisms of ways of teacher and student appropriation of DT.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTON, D.; HAMILTON, M. Literacy practices. BARTON, D.; HAMILTON M.; IVANIC, R. Situated literacies: reading and writing in context. London: Routledge, 2000. p. 7-15.

BEETHAM, H., MCGILL, L. & LITTLEJOHN, A. Thriving in the 21st century: Learning Literacies for the Digital Age (executive summary, conclusion and recommendations). The Caledonian Academy, Glasgow Caledonian University for JISC, 2009.

BELSHAW, D. The Essential Elements of Digital Literacies, 2012. Ebook. Disponível em: http:// www.slideshare.net/dajbelshaw/the-essential-elements-of-digital-literacies. Acesso em: 14 ago. 2019.

BUNZEN, C. Os Significados do Letramento Escolar como uma Prática Sociocultural. VÓVIO, Cláudia L.; SITO, Luanda; GRANDE, Paula B. (Org.). Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisa em linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 99-120.

BUZATO, M. E. K. Por um enfoque pós-social fundamentado na Teoria Ator-Rede para os novos letramentos e a para a inclusão digital. Linguagem e Ensino, Pelotas, v.17, n.1, p. 25-60, 2014.

BUZATO, M. E. K. Letramento e inclusão: do estado-nação à era das TIC. Delta, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 1-38, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502009000100001

DUARTE, G. B. Eventos complexos de letramento na aprendizagem do inglês: relações entre práticas de letramentos, gamificação e motivação. Tese (Programa de Pós-Graduação em Letras). Universidade Católica de Pelotas. Pelotas, 2017. 165 p.

FIAD, R. S. Uma prática de letramento acadêmico sob análise. FIAD, R. (Org.). Letramentos acadêmicos: contextos, práticas e percepções. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016. p. 204-226.

FISCHER, A.; VICENTINI, M. identidades em práticas de letramentos com tecnologias digitais: a comunicação oral gamificada em um Clube de Inglês. Organon, Porto Alegre, v. 35, n. 68, p. 1-19, 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-8915.100872

FISCHER, A.; GRIMES, C.; VICENTINI, M. A escrita gamificada de fanfictions com o apoio de tecnologias digitais em um clube de inglês. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 58, v. 3, p. 1164-1196, set./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/01031813554281420190706

GEE, J. P. Reading as situated language: a sociocognitive perspective. Journal of adolescent & adult literacy, v.8, n. 44, p, 714-725, 2001. DOI: https://doi.org/10.1598/JAAL.44.8.3

GEE, J. P. The new literacy studies: from socially situated to the work of the social. 2000. In: BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. Situated Literacies: reading and writing in context. London: Routledge, p. 180-196.

GEE, J. P. Social linguistics and literacies. Ideology in Discourses. 2. ed. London/Philadelphia: The Farmer Press, 1999.

GOURLAY, L.; HAMILTON, M.; LEA, M. R. Textual practices in the new media digital landscape: messing with digital literacies. Research in Learning Technology. v. 21, 2014. p. 1-13. DOI: https://doi.org/10.3402/rlt.v21.21438

KLEIMAN, A. B. Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 375-400, 2010. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p375

KOMESU, F. C.; GALLI, F. C. S. Práticas de Leitura e escrita em contexto digital: autoria e(m) novos mídiuns. Revista da ABRALIN, v.15, n.2, p. 165-185, jul./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.5380/rabl.v15i2.47889

KRESS, G. The profound shift of digital literacies. BARTON, D.; GILLNS, J. D. Digital Literacies: A Research Briefing by the Technology Enhanced Learning. London: Teaching and Learning Research Programme, 2010. Disponivel em: encurtador.com.br/bwJ18. Acesso em: 12 mar. 2022.

LANKSHEAR, Colin, et al. Introduction. In: LANKSHEAR, C. Changing literacies. Philadelphia: Open University Press, 2002. p. 63-79.

LEFFA, V. J. Pra que estudar inglês, profe?: auto-exclusão em língua-estrangeira. Claritas, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 47-65, 2007.

LILLIS, T. Ethnography as Method, Methodology, and "Deep Theorizing": Closing the Gap Between Text and Context in Academic Writing Research. Written Communication, v. 25, n. 3, p. 353-388, 2008. DOI: https://doi.org/10.1177/0741088308319229

MAFRA, N. D. F.; COSCARELLI, C. V. N. TIC e a sala de aula: o que propõem as pesquisas de intervenção. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 899-917, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982013000300011

MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de ciências da educação. Lisboa, n. 8, p. 7-22, 2009.

MARZARI, G.; LEFFA, V. J. O letramento digital no processo de formação de professores de línguas. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v.2, n.2, p. 1-18, 2013. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v2.n2.a1816

MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Person Prentice Hall, 2010. E-book.

MIRANDA, F. D. S. S. Letramentos (en)formados por relações dialógicas na universidade: (res)significações e refrações com tecnologias digitais. 2016. Tese (Doutorado) -. Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. Campinas, 2016. 414 p.

MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 23–38, 2015. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2008.2863

NASCIMENTO, E. L.; DE GRANDE, P. Identidades docentes entre mundos discursivos em disputa: formação do professor, letramentos e desenvolvimento. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, n. 57, p. 579-599, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/010318138651042333331

STREET, B.; LEA, M. R.; LILLIS, T. Revisiting the question of transformation in academic literacies: the ethnographic imperative. In: LILLIS, T.; HARRINGTON, K.; LEA, M. R.; MITCHELL, S. Working with academic literacies: case studies towards transformative practice. Anderson, South Carolina: Parlor Press; Fort Collins, Colorado: WAC Clearinghouse, 2015.

STREET, B. Abordagens Alternativas ao Letramento e Desenvolvimento. Apresentado durante a Teleconferência Unesco Brasil sobre ‘Letramento e Diversidade’. Londres, 2003. Disponível em: encurtador.com.br/jCDMQ. Acesso em: 20 mar. 2022.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies. Design of social futures. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Ed.). Multiliteracies. Literacy learning and design of social futures. London/New York: Routledge, 2000. p. 9-37

VIANNA, C. A. D.; SITO, L.; VALSECHI, M. C.; PEREIRA, S. L. M. Do letramento aos letramentos: desafios na aproximação entre letramento acadêmico e letramento do professor. In: KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. (Orgs.). Significados e ressignificações do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. p. 27-59.

WENGER, E. Communities of practice: a brief introduction. 2004. Disponível em: encurtador.com.br/nsFW6. Acesso em: 20 mai. 2022.

WHITE, D.; LE CORNU, A. Visitors and residents: a new typology for online engagement. First Monday, v. 16, n. 95, Sept. 2011. Disponível em: encurtador.com.br/cjovO. Acesso em: 25 mai. 2022. DOI: https://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171

Published

2022-12-21

How to Cite

Vicentini, M. A., & Fischer, A. (2022). Students’ perceptions about school and non-school literacy practices with digital technologies in an English clu. Letras, 4–21. https://doi.org/10.5902/2176148570852