The practice of linguistic analysis in literacy through the Ananse project during the Covid 19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148569361

Keywords:

Literacy, Linguistic analysis, Reading project, Narrative, Pandemic

Abstract

By considering the narrative as a way of researching and doing science, as well as delegating to it a fundamental role in human formation, we aim in this text to reflect on how a reading project called Ananse contributed to the practice of linguistic analysis and how the process was of mastery and handling of the written language by a child of the 2° class, from a federal public school, which we will call L. The reflection is highlighted, since the lived experience took place in remote classes, in a unique period that was the Covid-19 pandemic. Thus, based on experience knowledge, we narrate how a child in the literacy phase is dialoguing with literature and with the knowledge that he has been building with/about written texts through the practice of linguistic analysis. We base our theoretical-methodological reflection on authors such as Bakhtin (1992), Geraldi (2004) and Larrosa (2002). The narrated reflection explains, through L's experience, how the practice of linguistic analysis from Ananse enables the construction of a possible and viable way to contribute to literacy through interaction with texts and with life, which is mediated by language.

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Author Biographies

Fabiana Giovani, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Possui graduação em Letras Português/Espanhol pela Universidade Federal de São Carlos (2004), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2006), doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010) e Pós doutorado no Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da UFSCar (2017). Atua como professora adjunta na Universidade Federal de Santa Catarina. É vice líder do grupos de pesquisa GEBAP - grupo de estudos bakhtinianos do Pampa - (UNIPAMPA) e Linguagem formação e arpendizagem (UFSCar); Pesquisadora do GRUPA (grupo de pesquisa de alfabetização no Brasil) (UNESP); professora permanente do PROFLETRAS/UFSC e professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC (PPGL). Tem experiência na área de Letras, com ênfase no ensino/aprendizagem de Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: alfabetização, gêneros discursivos, letramento, linguagem e dialogismo.

Ana Lúcia Machado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutoranda do  Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora  do Grupo de Estudos Bakhtinianos do Pampa (GEBAP), Alfabetização e Ensino da Língua Portuguesa (NEPALP) e Grupo de Estudos e pesquisas: formação de professores e práticas de ensino (FOPPE). 

 

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Published

2023-02-02

How to Cite

Giovani, F., & Machado, A. L. (2023). The practice of linguistic analysis in literacy through the Ananse project during the Covid 19 pandemic. Letras, 1(64), 183–195. https://doi.org/10.5902/2176148569361